tisdag, juni 09, 2009

Cornelis sommarprat

Jag lyssnar på Cornelis sommarprat från nittonhundraåttiotre, och fan - alltid lär man sig något nytt. Till exempel detta: Ta Ta Ta Taaaaaaa. Det är temat i Beethovens femma - ödessymfonin. Samtidigt är det, om man översätter det till morsekod: Fred. Ta Ta Ta Taaaaaaa - tre korta och en lång.

För övrigt, om man skulle vilja göra sitt eget sommarprogram, så kan Cornelis funka som inspiration. Han är nämligen allt annat än påläst och proffslik; låter mest som en ovan podd-pratare ur bloggosfären. Han är intressant att höra på ändå, och det jag menar med inspiration är att om han vågar vara tafflig och oproffsig så vågar även du.

Fast, det ska jag väl säga, när han sjunger i sändningen så låter han allt annat än tafflig.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,
---
Update: Kommentatören Dawid rättar/korrigerar Cornelis: "Ta ta ta taaaa är koden för bokstaven "V" i morsealfabetet. Så, det borde ju i så fall stå för "Victory", alltså seger, vilket i mina öron inte alls låter fredligt, snarare tvärtom. Samtidigt så är ju tydligen V:et ett tecken för fred. Fattar inte riktigt själv.".

2 kommentarer:

Dawid sa...

Hejsan! Jag ber om ursäkt för att jag kommer här och förstör igen... Ta ta ta taaaa är koden för bokstaven "V" i morsealfabetet. Så, det borde ju i så fall stå för "Victory", alltså seger, vilket i mina öron inte alls låter fredligt, snarare tvärtom. Samtidigt så är ju tydligen V:et ett tecken för fred. Fattar inte riktigt själv.
Förövrigt så betyder "Sieg Heil" "Hell Seger"...och det klingar lite illa i mina öron :)

Förlåt Johnny, det är tydligen min besserwisserdag idag, men jag kan inte motstå :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Dawid: Då lägger vi det till kunskapsbanken.