fredag, december 17, 2004

Dinosaurier

Jag satt just och tittade på Discovery Science. Det handlade om att dinosaurierna inte alls är utdöda, utan lever vidare i form av fåglar. Programmet handlar också om fjädrarnas utveckling från vad som antagligen från början var knottror på skinnet till dagens uppsjö av fjädervarianter. Att fjädrarna skulle användas till att flyga med var troligen inte alls evolutionens tanke (som om den hade nån) från början, utan en ren bieffekt.

Det där med att fåglarna är dinosaurier köper jag gärna. Titta bara på en plockad kyckling, nog är det en dinosaurie alltid. Och jag gillar också tanken på att de finns här ibland oss än idag. Vad jag inte gillar är näbben. Näbben sabbar illusionen. Varför har alla fåglar näbb?




Här är mitt förslag till de eventuella forskare som läser bloggar: Trixa med gener och sånt (Ja, visst lät det där vetenskapligt) så att fåglar, ja inte alla, bara de som absolut inte behöver den, blir av med näbben och får en ödlemun istället. Bara för det roliga i det hela, bara för att jag vill se hur det ser ut.

Inga kommentarer: