söndag, december 19, 2004

Gottröra

Jag tänkte på det där med att man förknippar ord och saker med dåligheter. T.ex att man inte numera kan vifta på en svensk flagga utan att känna att någon kanske tror att man är rasist. Idiotiskt javisst, men vissa symboler har blivit infekterade. Det enda man kan göra är att vifta med den ännu mera och på så vis hoppas att man "tar tillbaks" den. Men detta var bara en förklaring för att man skall fatta vad jag menar. Jag tänker på ord nu.

T.ex "zigenare" funkar inte längre. Man låter lite allmänt vissen när man kör med det istället för rom. Man kanske istället skall omvärdera ordet zigenare, stoppa in det i ett positivt sammanhang: "Glad som en zigenare", ja typ så....

Men även detta var ett utvik. Vad jag egentligen vill ha sagt är ordet Gottröra. Vad förknippar man det namnet med? Jo,
flygkraschen i Gottröra. Mitt förslag nu inför julen, är att Gottröra blir något man kan göra, att man kan gottröra någon. Det betyder att klappa eller att smeka någon; "-Åh, kan du inte gottröra vid mig så där igen..." eller "-Du har varit dum. För att gottgöra mig måste du gottröra mig"

Trevligt va? Lite fjantigt...men trevligt.

Inga kommentarer: