måndag, december 20, 2004

Våldtäkt



Notisen ovan klippte jag ur dagens Metro (pdf). Jag vet inte , men nog känns det som om våldtäkt på män har ökat. En snabb titt på nyhetsarkiv.com ger följande:

15/10 Ung man våldtagen vid Tvärbanan

16/10 Här våldtogs 17-årig pojke

29/10 Sovande man vaknade när han våldtogs

6/12 Man våldtogs på öppen gata

Jag tänkte att jag skulle försöka hitta någon slags officiell statistik över våldtäkt på män, men att leta efter sånt är inte min starka sida, och dessutom sitter jag på jobbet, och vilka sorts träffar man får när man söker inom detta området kan var och en räkna ut.

Nå, det är bara att konstatera att trevligt är det inte. Sen kan man fundera över rubriken från den 29/10: "Sovande man vaknade när han våldtogs". Det känns som rätt självklar och överflödig information att han vaknade.

Inga kommentarer: