söndag, december 19, 2004

Kommatecknet

Förutom att det är tragiskt det här med utdelandet av tiggarlappar på pendeltågen kan man fundera på stavningen, och kommateringen i det här fallet. Jag själv har stora problem med kommatecknet, jag, skriver, alldeles, för, många. Men jag funderade nu på kommatecknet på lappen. Det står:

Och en av dem, Miki behöver en levertransplantation

Jag är verkligen ingen stavare, långt därifrån. Men jag tycker att nog borde det väl vara ett kommatecken även efter Miki. Så här borde det se ut (i min - de många kommatecknens värld):

Och en av dem, Miki, behöver en levertransplantantation

Äh! jag vet inte. Låt oss säga att jag inte borde ge goda råd i svenska språket. Intressant däremot, förutom kommatecknet då, är att jag hängde upp mig mer på det än på Stackars Miki (som kanske inte existerar, men ändå).


Inga kommentarer: