onsdag, december 15, 2004

Portarna


Ett vanligt tema inom science fiction är öppningar, eller portar, mot andra dimensioner. De kan vara naturliga eller tillverkade av människor. De kan vara tillverkade av andra också förresten, minns "Stargate", det är en "port". Fast "stargatarna" ledde till andra planeter har jag för mig. Författaren Clifford D. Simak skriver (eller skrev) mycket om öppningar mot andra världar by the way.

Nåväl, då vet ni vad jag menar. Men visste ni att sådana finns i verkligheten? Det gör de, jag har sett - jag åker förbi dem med bussen varje morgon. De sitter i väggen på NK(sommarbild utan portar) i markplan, och föreställer tomtarnas och julens världar. Jag ser från min buss att det rör sig där innanför. Figurer gör lockande rörelser mot mig i slow-motion. På långt håll ser de ut som tomtar och björnar och snögubbar och sånt. ´

Jag har inte tittat på nära håll - jag vågar inte. Figurernas sireniska beteende funkar inte på mig. Jag sitter kvar i bussen. Jag vet nämligen vad dessa upplysta öppningar egentligen är. De är portar mot helvetet.

Inga kommentarer: