tisdag, januari 11, 2005

Kungen av bloggare

Ett riktigt bra tal enligt Blind Höna, och enligt Expressen med, som säger: "Kungens gripande och välformulerade tal gick rakt in i hjärtat på svenska folket". Tja, inte mitt hjärta i alla fall, men jag är ingen talbedömare.

Det enda tal jag någonsin hållit (om man bortser från föredrag om sjukvårdens ABC i lumpen) är ett jag höll när min pappa fyllde 50. Jag minns inte riktigt vad jag sade, men jag antar att jag svamlade. Detta var 1992 och jag var 28. Om tio år är det min tur att fylla 50. Jag undrar om min äldsta son, som då också är 28 kommer att hålla ett för mig. Kanske, vem vet.

På tv frågade de nån hovtant om vem som skriver kungens tal, och hon svarade att talen skrivs i ett nära samarbete med kungen. Men är detta då inte ganska trist? Kungen borde skriva själv; låt det bli dåligt då ... eller varför inte inspirerande. De kan väl kontroll-läsa talet innan det publiceras, döda de värsta grodorna (om det nu blir såna). Jag tycker att "äkta" borde vinna över "bra". Jag tror kungen kan om han vill.

Men tänk detta: tänk om kungen bloggar. Tänk om han får ur sig allt han inte får få ur sig officiellt - i en anonym blogg. Jag kan just nu inte komma på vilken blogg det skulle kunna vara bara. Han skulle naturligtvis ha en ordentlig täckmantel, kanske t.om ett kvinnligt alias för att vara på säkra sidan. Tänk om t.ex
yukio är kungen, att ansiktet man ser på bloggen bara är ett resultat av photoshopande på hög nivå. Jag menar, har nån sett henne i verkligheten? Nä just det.

Men ett kvinnligt alias kanske är att ta i. Han kanske istället halvoutar sig själv med en gammal ungdomsbild ... är inte
"Jerry" lite lik...?

Inga kommentarer: