fredag, mars 11, 2005

De snygga

Jag läser i Aftonbladet (hittar inget på nätet) och i Dagens Industri, om att "snygg" personal säljer bättre än "ful". Magnus Söderlund på Handelshögskolan säger:
Om butikspersonalen är vacker så upplever kunden produkterna som mer åtråvärda.
Kan så vara - det är ju möjligt att det är så. Det som jag upplever som märkligt är beskrivningen på vad som upplevs som snyggt:
Kvinnliga biträden ska ha brett mellan ögonen, liten näsa och stor mun.
Manliga biträden ska ha kraftig haka, liten näsa och brett mellan ögonen.

Alltså ska de kvinnliga ha ett slags Pamela Anderson-utseende, och killarna ska se ut som ... Buzz Lightyear.

Image hosted by Photobucket.com
Jag märker här att det tydligen är ett slags "avrundat" utseende som gäller. När blev det så? I min värld är det inte nödvändigtvis på det sättet. Jag kommer att tänka på Kalle Anka och Mumintrollet. Nog måste du väl hålla med om att den "gamla" orginal-Kalle är mycket coolare - och snyggare - än den "nya". Och visst var ju den "gamle" Mumin bra mycket tuffare än den "nya" lite mer Barbapappiga varianten. Fast jag kanske lever lite i det förgångna

Inga kommentarer: