torsdag, mars 10, 2005

NEJ TILL KRIG

Har jag gått i en eller två "NEJ till Krig"-marscher? Jag minns inte faktiskt. Vad jag däremot minns är att det brukar vara jäkligt ruggigt väder och att folk brukar ha anti-krigs-badges på sig när de går där. Fast det är möjligt att jag blandar ihop det med första maj.

Jag har alltid varit road av dolda budskap. Hur är det egentligen med "NEJ till Krig"-knappen? Antagligen ingenting, men man vet ju aldrig. Kan det vara så enkelt att texten är ett anagram? Anagram-generatorer finns ju lite här och där på nätet, så det var lätt att fiska upp en hel hög med med alternativa budskap. Här är några:

Läge linjär tik - det kanske är ett läge man uppmanas att inta, typ "ligg ner som en hynda" (i fall att Bush anfaller).

Länge tji likör - kanske betyder något i stil med "drick inte alkohol så länge demonstrationen varar".

Linje gröt kli - är kanske en uppmaning att man skall, för att orka med den långa marschen mot kriget, äta gröt gjord på vetekli, att det är den vegetariska linjen man skall välja.

JET årlig inkl - det kanske mest sublima budskapet. Kan betyda att JET inkluderas i de marscherandes skara - varje år.

Inga kommentarer: