torsdag, mars 17, 2005

Slipprigt

Apropå det där jag kom in på häromdagen - min egen lilla du-reform. Jag funderade lite på hur jag lämpligast skulle tilltala mina eventuella läsare: Du eller Ni. Jag kom lite granna fram till: Du. Nu pratade jag med Paola (blogglunchbesökare men inte bloggare) igår, och hon höll inte riktigt med. Paola hävdade att Ni var att föredra. Hon menade att Du lät slipprigt på nåt sätt - försäljarsnacksaktigt.

Ja, nu blev jag ju osäker (hurrudu). Jag tyckte ju att jag hade hitta't. Men det är möjligt att hon har rätt, Du kanske är lite inträngande. Hon jämförde med personer som fast de inte känner den de talar med, använder dennes namn som start på varje mening: försäljartypen. Sån vill jag ju inte vara. Så jag får se, antagligen blir det väl att jag alternerar tilltalet.

Inga kommentarer: