söndag, april 17, 2005

Det är smickrande att bli omnämnd

Enkelt uttryckt kan man dela in bloggarna i några underkategorier:

# De privata, som skriver om vardagligheter och samhällshändelser.
# De nördiga, som skapar ett smalt forum för ett specialintresse.
# De journalistiska, som vill nå stor publik. Ett exempel är modebloggen för män, manolo.se, där upphovsmännen bygger ett innehåll i förhoppning om att besöksmängden ska locka annonsörer, alternativt en större ägare.
# De politiskt agiterande, som skriver för att driva en särskild tes eller diskussion. En ofta läst och citerad är johannorberg.net.

Jag befinner ju mig utan tvekan i fålla nummer 1: "De privata, som skriver om vardagligheter och samhällshändelser" - det stämmer ju. Och utan tvekan så bloggar jag ju på som om jag hade fan i hälarna, så "ihärdig" är jag ju också.

Det är klart att det är supersmickrande att få bli länkad till i DN; trycker man på "En ihärdig privatperson" så hamnar man hos mig. Men vill man vara en sån? Hmmm - "ihärdig privatperson" låter väldigt mycket "knäpp rättshaverist" tycker jag. Jo, jag har nog såna tendenser, men jag är alldeles för slö för att vara det - en äkta rättshaverist. Jag nöjer mig med att ha ett havererat privatliv. Kanske borde det ha stått: "En privathaverist".

DN - artikeln.

Inga kommentarer: