måndag, april 04, 2005

Ett stilla vårregn

Är det någon mer än jag som längtar efter ett stilla vårregn?

... frågar sig hacke. Ja, jag önskar mig det. Jag önskar till och med ett våldsamt ösregn. Anledningarna är två: dels för att jag är så in i döden trött på att se snö (högarna ligger ju här och där fortfarande), och dels till min damm.

När isen släppte från dammen var jag direkt framme med lövkrattan. Jag muddrade botten från döda löv - det blev högvis. Löven var hela och helt intakta, ingen förmultnelse alls. Men de var kolsvarta - vattnet var kolsvart, som när man luftar ett element.

Jag vispade runt och försökte få fason på vattenkvaliteten, men det hjälpte inte - kolsvart. Vis av andra års erfarenheter så vet jag att ett regn är det enda som hjälper. Regnet kör in syre i vattnet och får det att klarna. För övrigt är dammen helt självgående, trots att jag inte har något flöde i den (ingen feed) och trots att ingen avrinning finns. Jag tror att det är växtligheten och rotsystemet som gör det. Och grodorna.

Inga kommentarer: