onsdag, juli 27, 2005

Historiska museet

Image hosted by Photobucket.com
Historiska museet

På 56:ans buss från centralen börjar jag med att vässa min penna. Jag köpte den på Moderna museet, och den är helt igenom av blyerts. I höjd med Stureplan är den vass nog att skära genom de kvalma molekylförtätningar som har mage att kalla sig bussens ventilation. Jag är på väg till historiska museet.

Image hosted by Photobucket.com
Vikingautställningen

Jag befinner mig en bit in i vikingautställningen. Ljuset är kallt, blått och skonsamt mot trötta ögon. Jag sätter mig ned bredvid den lilla "Birkaflickan". Hon var en tioårig flicka för mer än tusen år sedan. Nu ligger hon som ett krossat skelett i en glasmonter. Jag antar att hon krossades av den ovanliggande jordens tyngd, när kistlocket murknade.
***
Ett hästskelett. Ben är allt som återstår. Trots detta sitter en bit av ett betsel kvar, har etsat sig fast i käken.
***
En stor modell av Birka breder ut sig över ett rum. Måsskrik och vågors böljande hörs ur en högtalare. Fantasieggande. Jag tror att jag har sett den på tv någon gång.
***
På en dopfunt från Norum i Bohuslän står det: "Sven gjorde mig". Jag älskar detta besjälande av döda ting. Jag får lust att besjäla min blogg med: "Johnny gjorde mig".
***
På toppen av gravhögar placerades ofta ett så kallat gravklot, ofta med inhuggen ornamentik. Jag känner en längtan efter att ligga under ett gravklot - men inte ännu.
***
Jag läser om värdet på ett människoliv, botvärdet - om man skulle råka ta död på någon. Enligt den gamla Gutalagen från 1200-talet:
Fri gotlänning: 4,8 kg silver.
Fri icke gotlänning: 2 kg silver.
Slav: 225 gram silver.
Har jag råd med min alldeles egna slav? Har jag det?

Image hosted by Photobucket.com
Medeltiden

Medeltidsavdelningen är inte mycket att skryta med. Den börjar med barockhallen. Var det fortfarande medeltid under barocken? Nåväl, barockhallen är ett stort kyrkorum. Det luktar härligt unket och instängt. Längst bort ser jag orgeln uppe på en balkong. På balkongfronten smälter dekoration och marmorering ihop till ett fint ingenting.
***
Textilsalen är idel kläder och textil. Allt i montrar av självklara skäl. Allt kopplat till kristendomen. Jag lämnar snart textilavdelningen - passagen genom den tog 10 sekunder.
***
Ett nordtyskt altarskåp från 1400-talet visar mig hur Jesus smyger upp ur sin grav, osedd, trots tre vakter. En av vakterna sover till och med, hänger över sitt armborst. Fanns det armborst på Jesu tid? Nix. Konstnären körde på med en stil som passade in på hans egen tid. Står det camoflageklädda soldater med Ak5:or och vaktar en gravsmitande Jesus i nutida altarskåp?
***
Ibland, på Jesusmålningarna och Jesusskulpturerna, har han en slags strålar som kommer fram från hans bakhuvud. Jag antar att detta är en form av gloria. Men det ser faktiskt istället ut som de där små krumelurerna som strålr ut ur Tintins huvud, oftast när han har ett bekymrat uttryck i sitt ansikte. Samma bekymrade min som Jesus själv ibland får när han hänger på sitt kors.

En bit in på besöket tänker jag: ska inte Historiska museet skildra Sveriges historia? Vara lite mer uttömmande, inte såhär hattig och fragmentarisk. Jag tycker något borde ändras. Museet borde vara mer som en gammaldags lärobok. Och framför allt: fler skelett.

Image hosted by Photobucket.com
Guldrummet

Guldrummet är rätt tråkigt i mina ögon. Men rummet är fint. En slags auditoriumformad spiral tror jag. Det kunde få stå modell för min drömlägenhet. På rummets botten finns en önskebrunn. Jag vill offra någon krona på den. Men bland alla barn och familjer känner jag mig dum, och bestämmer mig för att avstå. Sumpade jag mitt livs chans nu?

Besöket på Historsiska museet tog någon timme. Det fick duga på en kvav och småregnig dag. Egentligen är det nog Historiska som hus sett jag gillar.

Inga kommentarer: