lördag, februari 25, 2006

Rörlig bild i bloggen

Videobloggande är ju egentligen fel ord, för då tänker jag på att man skapar filmerna själv. Det jag menar är den typen av bloggar som enbart består av filmklipp plockade från andra ställen, och infasade i den egna.

Min dotter har förresten en sån blogg. Jag antar att den främst består av Mariah Carey-videos, men jag vet inte, har inte fått se den.

Kom att tänka på saken idag, när jag var inne på PCL och kikade, och fick se ett exempel på en trevlig
sån musikblogg.

Om jag bestämmer mig för att göra en sån blogg blir det nog med musik, och jag kommer nog inte hålla på att pinga den heller, snarare ha som samlingsställe för just skön musik som jag gillar.

Ett par exempel på bloggar med roliga klipp är: Google Video of the Day
och KULKLIPP.se. Här snackar jag om bloggar gjorda av "amatörer", och inte såna som är mer som communitys.

Om man vill starta upp en sån blogg, vilket förresten är superenkelt på till exempel Blogger, så finns det några ställen att plocka filmer på. De jag kommer att tänka på är:

YouTube, DailyMotion och Google Video, men det finns säkert en massa fler. Gemensamt för dessa är att alla filmer kommer med en kod som man bara klistrar in i sin blogg på ett enkelt sätt.
---
Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: