lördag, februari 25, 2006

Fulblogg lördag mitt på dagen

Mycket kan man säga om Linda Skugge, och det har säkert redan sagts om och om igen, så jag avstår. Vad jag kan lägga till är att det var i alla fall från henne jag första gången hörde ordet "fulblogg".

Det är möjligt att någon annan än Skugge har uppfunnit ordet, jag vet inte, men för min egen del ger jag henne äran.

Ordet är bra - för mig betyder det något man snabbt slänger ner för att man vill skriva något fast man inte har nåt att skriva, eller inte tid. Som nu - det är lördag mitt på dagen, städningen ligger framför en som ett stort ouppdukat tretimmarsbord. Man har skjutit på den alldeles för länge, och vill hinna slänga iväg en post först.
---
Andra bloggar om:

7 kommentarer:

John Eje Thelin sa...

Fast hon använder det i betydelsen "fulinlägg", vilket inte alls är samma sak.

Vi kan fan inte låta blogg = inlägg på svenska, på samma sätt som webb = hemsida. Det är bara dummedumt.

Anonym sa...

john: Jag vet, det är fel. Jag har just kollat en del på serien "Invasion", och där kallas poster/inlägg för bloggar. Småstörande.
(Är det förresten du som är bloggaren i Invasion?:
http://www.didyouseethelights.com/) ;-)

John Eje Thelin sa...

Lite väl likt. Skönt att jag har klippt mig, skaffat nya glasögon och gått ned lite.

Anonym sa...

john: Ja, jag bara skojade lite. :-)

John Eje Thelin sa...

Jag är bara glad att jag har självinsikt nog att se direkt vad det var du menade.

Anonym sa...

Jag trodde "fulbloggande" innebar att släppa fram den rått skvallriga, dvs nu elitära sidan av sig själv. En blogg är ju inte en samling tidningsartiklar, det är ett medvetet slappare stuk, inte minst hois Skugge. Åtminstone var det så innan hon började trycka recept på blåbärspaj.

"fulinlägg" är ju när man skriver taffliga inlägg under någon annans nick. Brukar sällan bloggaren själv göra.

Anonym sa...

john: Bra.

magnus: Aha, vad vi nu kallar det. Den här posten var rätt ful i största allamänhet i alla fall.