måndag, mars 13, 2006

Bane

När jag var liten och läste Sagan om ringen undrade jag en del över "Isildurs Bane". Vad var det? Det lät mäktigt på nåt sätt, samtidigt som jag inte fattade vad det betydde. Så småningom kom jag (helt rätt) fram till att det var själva Ringen, som var Isildurs Bane - Ringen dödade Isildur.




Wikipedia säger: "In the riddling rhyme "Seek for the Sword that was Broken" the Ring is referred to cryptically as "Isildur's Bane". Och "The meaning of bane as an English form of nemesis, the bringer of ruin, dates only from 1577. Now an affliction, curse, evil, ill, plague, scourge or woe, in Old English bana had a more specific and immediate meaning, of "slayer", "murderer."

Nationalencyklopedin säger: "orsak till (ngns) död vanl. genom våldshandling; om gärningsman, vapen, viss omständighet etc. [litt. el. åld.]: skottet blev hans ~
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. bani 'dråpare; död'; gemens. germ. ord, ev. besl. med gotiska banja 'sår'"


Ville bara säga det.
"Isildus Bane" är förresten också ett "proggband".
---
Andra bloggar om: , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket språk. Baneman har man ju hört.

Anonym sa...

Desirée: Han låter inte snäll.

Anonym sa...

desireé/sussi: Nä, han e bane mig inte snäll.

crrly sa...

Progg? Verkligen?

Vet bara att alla övercoola på gymnasiet gillade dem.

Anonym sa...

crrly: Du låter som om du är över 50 (alternativt att det var rätt överåriga killar i din klass).

Anonym sa...

Då kommer troligen nästa film av <valfri privatspanare> att heta "Palmes bane".

Anonym sa...

håkan: Den filmen tycker jag vi ban(n)ar!