fredag, mars 10, 2006

Svenskar

Eftersom jag är alldeles för slö för att göra en släktforskning, får jag antagligen förlita mig på att nån annan i släkten gör en, eller så kommer jag att dö ovetandes om mitt ursprung.

Men jag vet att både min pappa och min farfar och han innan honom har rört sig inom området: Trosa, Uppsala och Stockholm. Så svensk kan jag ju kalla mig; till och med den mest petiga nazist måste ge mig rätt där (om nazisten nu råkar missa
indianen).

Och om man ska nöja sig där - att jag härstammar från folk som skuttar omkring på den plätten vi kallar Sverige - kanske man vill veta vilka svenskarna är. Det kan man göra via Projekt Runeberg - i Nordisk familjebok (1918). Där står det en hel del att läsa om svenskarna.

Man kan läsa att svenskarna kommer i skiftande former, till exempel både långskallar och kortskallar. Vad min egen skalle härstammar från tvistar di lärde om, men jag gissar på indianen. Klicka på ugglan så dyker en enormt lång bild upp, som beskriver svenskarna.



---
Andra bloggar om: ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

jag är polack och är en plattskalle.
Dessutom har jag knölar i skallen som kan liknas vid horn. Inget exotiskt alls.

Anonym sa...

Jag har sett ett släktträd över min släkt; småbrukare i långa rader med inslag av en och annan smed eller skräddare. Rätt intetsägande.

Anonym sa...

mickey: Nej, du har P o l a c k s k a l l e.

desireé: Inte intetsägande. Roligt ju.

Anonym sa...

Roligt? Om det vore nåt annat än några datum på ett papper.

Anonym sa...

Det är inte alla som har lika spännande släktträd som killarna som skrev "Holy Blood and Holy Grail" (och som nu driver ett plagiatmål mot Dan Brown för att han ska ha snott deras övertygelse att jesus var gift med Maria Magdalena).

Anonym sa...

desireé: Fantasin får fylla igen luckorna.

magnus: JAG ska stämma alla tre! Fan, skriva om MINA två anfäder - utan att slanta upp till mig.

Anonym sa...

Mamma har släktforskat i många år och då har vi kommit fram till att jag är av en underlig blandning.
Min pappas släkt härstammar från en samefamilj. Min mammas släkt sträcker sig långt bakåt till vallonerna.

Anonym sa...

lennart: Same + Vallon = Saloon?

Anonym sa...

Men du, den där ekvationen har jag aldrig tänkt på! Kanske därför jag gillar whisky så mycket?

Anonym sa...

lennart: Ja, det finns i dina gener. .-)