tisdag, april 18, 2006

Livsstil

Metro har fräschat upp sin webvariant (läste jag hos Fnab), och liknar nu en "riktig" tidningshemsida, typ Expressen och Aftonbladet. "metro.se/se/nyheter/" är adressen.

Jag tillhör dem som tycker att Metro är en helt okej blarra att bläddra i på väg in till jobbet, och jag kommer säkert att besöka Metro.se ofta nog. Men en sak är störande, och det är rubrikraden upptill.



Nyheter, Nöje, Bostad och så vidare, och så vidare. Men: Lifestyle .... vadå Lifestyle? Om man nu ändå kör med svenska ord på alla andra, kunde det då inte heta Livsstil? Fan, på svenska är det ju till och med en bokstav mindre.

---
Andra bloggar om: ,

5 kommentarer:

Coola Morsan sa...

Lifestyle > Fitness / Mat & Dryck / Hälsa / Dating

Det är väl helt enkelt nya ord i svenskan. Metro kommer få bekymmer med att dela sitt material mellan underområdena i Lifestyle. Redan nu har de lagt mat i både fitness och hälsa.

Anonym sa...

"Tönteri" är det enda man kan kalla det, när man använder inlånade ord för företeelser som har svenska motsvarigheter.


Du vet väl att du kan köpa ett "addition-paket" till din Volvo också. Om du nu hade nå'n.

Nåja - töntar skrattar man ju åt. Och det lär ju förlänga livet. Jag kommer att bli 134!

Anonym sa...

CM: Lifestyle är väl som kultur - allt.

bert: Ha ha, ja, och ökande.

Anonym sa...

Tack för länkningen! Fnab har jag aldrig sett någon använda som förkortning, men bra förslag!

Anonym sa...

agaton: Ha ha, jag orkade bara inte skriva allt.