fredag, maj 05, 2006

En gammelbloggares funderingar om bloggnamn

På min tid så ... Så brukar nostalgiska grubblerier börja. Men inte jag, jag startar den här posten med att säga: stationsvakt.

Jag är inte bara gammal IRL - jag är gammal URL också - tre år. En gammelbloggare helt enkelt. En mossig typ som säger: stationsvakt. Sedan säger jag: Blind Höna. Sedan säger jag: mymarkup.

Blind Höna och mymarkup är äldre än jag. De är verkligen gammelbloggare. Deras poster kan man spåra ända tillbaks till 2001. Så i jämförelse med dessa stenåldersmän är väl jag högst järnålders.

På min tid ... och ända tillbaks till stenåldern hade bloggarna normala namn. Riktiga bloggnamn helt enkelt. Kärnfulla namn som kunde utstötas i ett gutturalt läte. Namn som tog avstånd från de ännu äldre dagboksvibbiga namnen "Min lilla sida" och liknande.

Men det är andra tider nu ...

---
Andra bloggar om: , ,

18 kommentarer:

Anonym sa...

Tiden går fort numera. 5 år är en stenålder :-)

Anonym sa...

Mitt favoritnamn hittills är "Vad heter hunden?" som någon kallade sin blogg en tid. Vet inte vem det var, men jag tyckte väldigt mycket om själva namnet och undrade hur han eller hon kunde komma på det.

Plastfarfar sa...

Här är den äldsta svenska bloggen jag känner till, Annica Tigers:
http://www.tiger.se/dagbok/manader/aug97.html

Hela hennes gamla bloggerier finns här:
http://www.tiger.se/dagbok/

Anonym sa...

hm, länken... tragiskt, eller vet inte vad jag ska säga... vad fan säger man?

Anonym sa...

orkade inte läsa , men är det autentiskt?

Anonym sa...

Jag kanske inte skriver världens bästa blogg, men jag har i vart fall sveriges bästa titel. Jo, det har jag.

Anonym sa...

desirée: Verkligen.

eva-lena b: Verkar finnas kvar: http://hunden.ahlbeck.net/

notetur nomen: Hon spelar i en egen liga - verkligen tidig.

tatielle: Man säger: Jag gillar mitt eget bloggnamn bättre.

el: Orkade faktiskt inte heller ..

e u: Faktiskt. :-)

Martin Klasch sa...

Snutnamn är ett bra bloggnamn och en mycket sjuk/intressant bloggidé

http://snutnamn.blogspot.com/

Anonym sa...

p-e: Alltså, det finns för många bloggar - ett guldkorn som detta försvinner ju i mängden.

Anonym sa...

Bloggnamnet spelar en viss roll. Jag som hetat Håkan, åtminstone ända sedan slutet av högstadiet. Så började jag blogga och har plötsligt blivit hakke med halva mänskligheten.

Men något sexigt namn har jag ju inte på min blogg. Kanske borde byta till hakke runkar eller så? Eller nä, då skulle jag nog inte våga lägga ut digitala bilder längre.

crrly sa...

Äsch, jag trodde att jag äntligen skulle få en förklaring till ditt bloggnamn!

Anonym sa...

hakkan: Ha ha - ja, det gäller ju att lava upp till namnet, och både stationsvakt och hakke snackar är ju inte så krävande som "_ _ runkar" till exempel.

crrly: Jamen det är inte så konstigt. Jag jobbade som stationsvakt på centralen i slutet av 80-talet när jag skaffade mig min första hotmail. stationsvakt blev det fantasilösa namnet jag kom på, och det har hängt med. Tur att jag inte jobbade som frisör eller sumprunkare.

Anonym sa...

Min blogg ligger numera på www.tiger.se/blog, men visst har jag skrivit i snart tio år och jag förstår inte kommentarerna från tatielle eller El_Pedro.

Annica Tigers Dagbok
Annica Tigers Reload
och nu
Annica Tigers blog
påvisar en viss fantasilöshet, men å andra sidan så vet ju folk vart de hamnat via blognamnet.

Annica

Anonym sa...

Annica: Jag tror de syftade på bloggen jag länkade till, inte din.

crrly sa...

Aha, så det är en titel alltså?! Åh. Av någon anledning tycker jag att det låter lite gammaldags, ungefär som stationsinspektor, men i själva verket kan det väl inte vara så himlans många år sen det började behövas vakter... kanske?! Eller äh. Varför skriver jag allt det här blajet?


zeznkxtc måste jag skriva också, till råga på allt.

Anonym sa...

Det är JAG som har Sveriges bästa bloggtitel! Sa jag förresten att det är jag som är Azzman? Jag har varit med i Aftonbladet också...

Anonym sa...

crrly: Det har alltid behövts vakter på centralen, men när jag var stationsvakt i början så handlade jobbet om så mycket mer än fyllo-utkörande. Polisen hade hand om sånt. Sedan blev det färre poliser, och stationsvakternas jobb blev mer renodlat - för att till slut tas över av ett vaktbolag.

Anonym sa...

e stattin aka azzman: Hmmm....