onsdag, juni 14, 2006

ClearType

Konstigt att jag inte kände till det här. Men tack vare hakke så gör jag det nu. Jo, på skrivbordets "egenskaper" kan man ställa om hur texten ska visas.

Från Standard


till ClearType.


Ja jag tycker i alla fall att ClearType ser bättre ut, om än något suddigt kanske. Men att jag inte visste om det här förr, men nu vet det, känns som en vinst. Så, en fråga till eventuella proffs därute: Kan man lägga in nåt i sin kod på bloggen, som gör att läsaren ser det man skriver i ClearType utan att den inställning är gjord på datorn? Antagligen en helt galen fråga för den som vet mer än jag.

---
Andra bloggar om:

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas inte! Det ser bara suddigt ut hos mig (i Firefox).

Anonym sa...

Sandra/Anna: Der fint ut, men är som sagt lite för suddigt.

crrly sa...

Själv har jag problem med testresultatsbilder som blir för breda och som skjuter ner hela min blogg en halvmeter. GAH.


hervpoi-- haha, låter som en ... Hervorpaj?!

schmut sa...

clear type får mig att tro att jag druckit lite..har de börjat tillsätta vodka till kranvattnet?

Anonym sa...

Jättebra, Standard Type känns suddigt och jag har ofta tänkt att man stavar fel just med den typen (brukar knappa in sådana här kommentarer direkt i fönstret och sen rulla tillbaka och korrigera).

Anonym sa...

crrly: ja såna där testresultatgrejer brukar man få bygga om rätt rejält för att de ska passa. Bättre att ta en skärmdump egentligen.

Schmut: Sån tur har vi nog inte.

Anonym sa...

magnus: clearType ser egentligen mer "standard" ut än Standard.

Anonym sa...

Vi som använder Mac har oftast inställningen typsnittsutjämning påslagen (iaf jag...). Den gör alla typsnitt lite "suddiga" men efte rnågra minuters surfande så vänjer man sig - och att sätta sig vid en Windows-PC blir bara jobbigt för ögonen.

Anonym sa...

Thomaz: Du har rätt. Det blir Mac-snyggt.

crrly sa...

Skärmdump!!! Där sa du nåt. Tack!