måndag, juni 05, 2006

Förskönad Maud

Inne på DN idag såg jag en annons. Det var en bild på Maud Olofsson, som långsamt skiftade över till en photoshoppad och förskönad variant av henne.



Annonsen sade: "Hur mycket är förskönat?" och ledde in till DN:s valavdelning. Jag funderade över vad det är som gör Maud till en skönare Maud.

Friskare, slätare hy.
Slätare hals.
Färg i håret, istället för grått.
Jämnare, och smalare ögonbryn.
Ögonlock utan häng.
Tänder utan glipa. Vita och jämna som pärlsocker på rad.
Mindre fyrkantig haka. Ja, hela ansiktet är mindre fyrkantigt.
Klänningens (eller skjortans) vita partier har blivit rosa.
Tjockare läppar.

Det är de tjockare läpparna som syns mest tycker jag. Som rosa mördarsniglar, förenade i en 69:a ligger de där. Läppar av den typ som först dök upp hos porrstjärnor och bedagade transvestiter, och som sen spred sig till b-kändisar, och sen till vanligt white trash och andra.

Helhetsintrycket är förstås att hon ser 20 år yngre ut. Men Maud såg nog inte ut så för tjugo år sedan, utan hon hade nog redan då ett rätt fyrkantigt ansikte. Glipan satt nog också där. Och helhetsintrycket är också att förskönad är lika med yngre - kvinnligare på det viset, om man vill. Förkönad helt enkelt.
---
Andra bloggar om: , ,

12 kommentarer:

Sanna sa...

Oj - men rackarns vilken skillnad det blev. Dock tror jag att jag hade röstat på ickePSade Maud eftersom den andra bilden skrämmer mig.

crrly sa...

Hahahaha! "Rosa mördarsniglar, förenade i en 69:a"! Ska komma ihåg nästa gång jag ser några såna (vilket iofs inte händer så ofta...). Hoppas det blir tillfälle att berömma dem med den tiraden.

Anonym sa...

Håller med sanna, originalet är bättre.

Word Verification: qrlhj

Anonym sa...

sanna: Ja vafan - Måddan duger som hon e.

crrly: Det finns förvisso daggmaskvarianten också.

dawnlord: Det är ju det enda man har i slutänden - att man är orginalet. vrför ska man vilja bli en kopia.

Anonym sa...

Den stajlade liknar Malin Berghagen. Bara det.

Wv: vpqyk, är det det nya vpk?

Anonym sa...

desire: Ja, det är en utbrytargrupp.

Me sa...

Hade hon varit så ljuvlig skulle jag ha bjudit henne på en Piggelin.

Anonym sa...

japaneseviking: Äsch, hon kan väl få en ändå.

Anonym sa...

Den för(s)könade Maud påminner om de till människor utklädda alien-ödlorna i tv-serien V. Jag tror det beror på att strecken kring munnen inte har dragits in i samband med att hennes fyrkantiga haka rundades till, men jag kan ha fel. Igen.

En förvånad ung dam vid namn Maud
Med plastikkirurgi hade ej råd
Men för en oerfaren blick
Blev hon yngre i ett kick
Då hon tappade hakan inför ett rikskammarråd

Anonym sa...

hakke:
Titta på Maud så får ni se
En ödla under huden är de
Men jag blir klart oroli
För det är ju herr ohly
Som borde se ut som från V

Anonym sa...

*asg*

Du som är bra på att göra hemmasnickade serier - gå genast och gör en om V!

Anonym sa...

hakke: Nä, men en serie i alla fall kan jag göra.