onsdag, juli 05, 2006

Bildförbättring

Det har ju varit lite debatt om bloggarnas stjälande av bilder. Naturligtvis ska man inte göra det - åtminstone inte utan att ange fotografens namn eller ägaren till bilden. Själv tycker jag att det är rätt okej om man gör så.

Fast en sak frågar jag mig, och det är hur fotografer ställer sig till att man tar deras bilder och förvandlar dem till mer konstnärliga varianter. Blir de arga? Ta den här bilden till exempel.


Det finns absolut inget konstnärligt i den. Det är bara en bild av en situation. Inte ens en äkta situation, utan en konstlad. Inget konstnärligt alltså, knappt nåt journalistiskt heller. Så jag tog mig friheten att förbättra den. Den fick till och med ett namn. Jag kallar den: "Reinfeldt, Go Fuck Yourself".


---
Andra bloggar om: ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi!
ja, det är konst, det!

Anonym sa...

Klar förbättring, och kul. mycket konstnärlig, och som sådant faller det givetvis under den konstnärliga friheten :-)

Anonym sa...

salt: Hehe. Fast nu är det ju inte så att jag avskyr Reinfeldt eller så, utan han bjöd ju faktiskt på saken när han ställde sig så.

björn: Får man göra vad som helst då? Bra i så fall.

Magnus Carlbring sa...

äntligen

Gagga sa...

Sååå kul!!!
Minns med fasa en gång på det glada 70-talet när några glada gossar bar in en på masonitskiva o stora bräder fastklistrad gigantisk moderat valaffisch in i min lilla etta. Den hade de knyckt på nåt västgötskt gärde. Tror det var nån som hette Holmberg som satt o flinade framför ett hav som lutade på den.
Jag sågade den i småbitar som jag sen bar ut till soprummet i lagom portioner i smyg under lång tid.

Anonym sa...

embryo: Ja det var på tiden att man fick se Reinfeldts ben.

gagga: Det skulle inte jag ha gjort. Skulle ha satt upp den på väggen. :-)

Gagga sa...

Till det var jag alltför vänstervriden :)

Anonym sa...

super!

fin blogg, hittade hit genom nagon som gillar dig.

vart har det varit intressant debatt om bloggnapping/stjala bilder? Jag har googlat men inte hittat mer an ett langt utlagg av nagon tant. Snalla om du/ni kan sand en link har, vill sa garna lasa.

jag ar mastergoogler men tydligen inte pa detta amnet,
inte gatt sa trogt sedan man letade yoga i bangkok
2001. Illa svenska kanske.

Anonym sa...

gagga: Äsch - det vore konst ju, och konst står över politiken.

lostincopyright:

http://knuff.se/
http://bloggar.se/

Där kan du hitta grejor. Tror inte Google hänger med i svängarna så snabbt som dem.

Här är ett par som har skrivit om stulna bilder:

http://betaalfa.polymono.net/2006/07/01/snart-borjar-jakten-pa-bloggare/

http://peko.se/blogg/2006/07/03/bildstold-och-gratis-bilder-till-bloggen/

Anonym sa...

blogghandikappet borta,
tack a schysst att svara.

Anonym sa...

lostincopyright: Vad bra.
Jag svarar alltid på alla kommentarer. Det tycker jag att man ska.