söndag, juli 16, 2006

Champagne

Carl Johan står för kalaset i kväll. 34 000 kronor. Han är student och pluggar i Lund, men som han säger:
– En del har råd.

Apropå det där sjöslaget i Båstad alltså. Jag bara skakar på huvudet och tänker i mitt stilla sinne just hur dessa ungdomar ska XXXXX den dagen jag tar makten.

Jag skakar på huvudet. Läser artikeln för mina ungar och frågar dem (med en uppfordrande blick):

- Alltså, skäms inte deras föräldrar?

Får ett jävligt bra svar:

- Skäms inte dom?
---
Andra bloggar om:
---
OBS. Bilden är lätt modifierad i journalistiskt syfte.

7 kommentarer:

Anonym sa...

När jag var liten fick man alltid höra "tänk på barnen i Afrika" om man inte åt upp på tallriken. Det borde man göra även i Båstad, tänka på de som skulle kunna ha bättre nytta av pengarna alltså. Respektlöst är vad det är, men framför allt av föräldrarna som trots allt finansierar spektaklet. Av någon anledning tycker jag det är mer okej att spruta champagne för pengar man själv knegat ihop till.

Anonym sa...

Det är väl föräldrarna som har lärt dom att handskas med pengarna. Hur det kommer sig att man faktiskt har sådär mycket pengar är faktiskt ovesentligt.

Anonym sa...

jimmyroq: Min reaktion är helt känslomässig. Att de har ett överflöd av penger och inte jag är inte mycket att göra år. Men det är bara så jävla störande att veta att de håller på så. Det är som när någon plågar insekter och säger att de har ändå inga känslor - liksom så jävla onödigt och slösigt bara. Det säger liksom så mycket om de som gör det.

desireé: Om jag hade en massa pengar skulle jag såklart låta dessa komma mina ungar till godo. Men märkte jag att de slösade bort pengarna på skräp, eller som här, hällde ut pengarna, så skulle jag strypa tillflödet omedelbart. Det handlar om nån slags respekt. För vad vet jag inte, respekt bara.

Anonym sa...

Nu är det ju så att om några år så är det de här ungdommarna som har makten. Det är dom som beslutar om du ska effektiviseras bort eller inte för att deras bonus ska komma på en lämplig nivå.

Anonym sa...

thomas: Du har så rätt. Men man får försöka tänka så här: allt detta gör detsamma om hundra år.

Elisabet. sa...

Å, sånt här får mig att gå i taket nästan!
Jag skäms fast jag inte ens behöver .. jag skulle skämmas ögonen ur mig om det vore mina barn!

Att barnen ska inse hur vanvettigt osmakligt många tycker att det är, kan man väl inte hoppas på.

Bra Johnny, som tog upp det här!

Anonym sa...

elisabet: Fast jag tog inte upp det - hade läst om det på en massa bloggar.