fredag, juli 21, 2006

Hörs det nåt?

Jag såg nyss något på tv där de läste sagor för en ofödd bebis. Hörde bebisen något tro? Och ibland läser man ju att man ska spela klassisk musik för bebisarna när de ligger inne i magen, för att de ska växa upp till harmoniska människor eller nåt.
Alltså jag vet inte, men jag vet att när folk försöker tala till mig när jag ligger i badet och håller på att skölja shampot ur håret (ligger typ en decimeter under vattnet) så hör jag inte ett smack. Möjligen nåt avlägset mummel om de talar högt.


Titta på bilden (ovan). Lille Nisse därinne ligger i vätska. Det är i alla fall några centimeter mellan hans öra och fosterhinnan. Sedan följer antagligen lite muskler, och på det ett blygdben. Efter det är det väl ett lager fett och sen kommer huden. Dessutom har säkert Nisse nåt slags fostervax i öronen. Inte fan hör han något. Eller?

Men tänk om man kunde göra ett experiment. Man skulle kunna återskapa ligga i mammas mage-förhållandena. Som på bilden (nedan). Sedan kunde någon stå utanför och ropa in.



---
Andra bloggar om: ,

5 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Olivolja och armering! Så ferruktansvärt kul!

(Detta kan du ju göra till en affärsidé och kombinera med sådana där rebirth-människor som snurrar in varandra i madrasser och nästan kvävs ihjäl för att de genom att uppleva sin egen födelse ska förstå tingens beskaffenhet och livet i sig lite bättre.)

Word verification till just denna kommentar är bra: ajjjy! (Det gör ont när kroppar brista.)

Anonym sa...

Uff, det där var fanimej den bisarraste illustrationen hittills i din blogg!

När var du på rättspsykiatrisk utvärdering senast? Man ska kolla sig vart femte år vet du... ;)

Anonym sa...

lotten: ajjjy - ha ha, fan vad passande. Det var ungefär det mitt ex kläckte ur sig när hon födde.

salt: Det var ett tag sedan jag kollade mig. Men sist sade de att: - Det är fara, du är fullt frisk.

Monica: :-)

Gagga sa...

Du är så jäkla rolig :D

Nog hör fostren. När jag väntade Sessan o var på rockkonsert med mina elever trodde jag hon skulle hoppa rakt ut genom min mage. Attans så hon levde rövare där inne, om det nu var i glädje över musiken eller i ren protest över att bli störd.
Har frågat henne, men hon minns inte ;)

Förresten, din nedre bild fick mig att tänka på när Strindberg sa till sin ovän, vem det nu var; "Gå du hem till dina föräldrar o be att få bli omknullad"

Anonym sa...

gagga: Sessan hoppade nog omkring pga av adrenalinet och endorfinerna ur din kropp som hon fick ta del av (utan att be om det).
Strindberg sade mycket. Att han lät sådär snuskig visste jag inte.