lördag, juli 22, 2006

Uppdatering

En uppdatering av en post, eller en "uppdate" som en del skriver - är det något som ska pingas (till t.e.x. Nyligen), eller ska man låta bli? Jag brukar inte göra det, men jag vet att en del andra gör så. Hur stor uppdatering av posten ska det vara för att den ska "förtjäna" att pingas igen?

Hur många centimeter mer, eller hur många fler ord ska man skriva för att posten ska vara så pass "förnyad" att man pingar den igen? Svårt att veta. En slöläsare kanske inte märker nån större skillnad alls, medans författaren till posten tycker att den är helt förändrad.

Regeln ska nog vara, tycker jag, att den som skriver posten vet med sig att läsarna känner att de blir ordentligt uppdaterade helt enkelt.

Nå, allt detta bara för att jag vill berätta om att den här posten är uppdaterad med ett par bilder.
---
Andra bloggar om: ,

7 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Det är okej att pinga om uppdateringen påverkade innehållet, tycker jag.

Men om man ändrar layout eller rättar stavfel (som jag ofta får göra) då är det fel att pinga.

Anonym sa...

n n: Om min blogg automatpingades varje gång som jag publicerade en post, då skulle jag pinga som en galning. många stavfel upptäcker jag efteråt.

Anton sa...

Hehe. Jag ser VÄLDIGT ofta att folk har pingat när de uppdaterat.

Är det en riktigt stor uppdatering kan det väl vara okej men normalt pingar jag inte en extra gång ens då.

Jag trodde man blev avstängd då?

De flesta gångerna jag måste pinga om är när jag upptäckt att jag missat att lägga in tag-koden till bloggar.se.

Anonym sa...

Wordpress är underbart på alla vis utom ett - det automatpingar ibland av misstag. Snopet och dumt.

Anonym sa...

agaton: Du har nog en rätt vettig filosofi.

anna: Måste kännas lite pinsamt ibland antar jag.

Anonym sa...

Ang. Annas kommentar om att Wordpress automatpingar av misstag. På "Tre tjejer i köket" använder vi en plugin som heter Smart Update Pinger som gör att det inte automatiskt pingas när man ändrar i ett inlägg. Praktiskt tycker jag.

I övrigt håller jag med notetur nomen, ändrat innehåll = pinga, ändrat stavfel = inte pinga

Anonym sa...

maria: Det verkar finnas jävligt många smarta plug-ins till wordpress.