tisdag, augusti 08, 2006

Ladda ner Google Video som AVI

Då och då stövlar man över någon bra video på Google Video. Man vill äga den, men inte i det skumma format man ser den på Google Video. Varför inte ladda ner den som AVI då - det finns faktiskt ett sätt. Antingen kan man titta på den här pedagogiska filmen (där jag lärde mig sättet), eller så kan man göra som följer.

Välj en film du gillar, till exempel
den här. Därefter trycker du på "Download" och väljer "Manually download the video" (alltså inte "the player").



Du får ner en liten fil som har ändelsen "gvp". Den är inte mycket att hänga i julgranen, så öppna den med Wordpad eller Notepad. Inuti detta textdokument hittar du "url", och efter detta "url" en adress.



Kopiera denna adress och klistra in i adressfältet och tryck på "gå till" eller "kör" eller vad det nu står i din webläsare. Då sparas filmen ner i din dator i AVI-format.

Filmen i det här exemplet blev 25 MB stor och bör vara i bra kvalitet - men det har jag inte kunnat kolla, eftersom jag inte kan titta på AVI-filmer på datorn jag sitter vid just nu. Men testa gärna själv.
---
Andra bloggar om:

3 kommentarer:

josephzohn sa...

Jag tar oftast hem dom i mp4.
Denna gång blev den 11,7 stor ...
Ska testa ditt sätt senare.
Men!
Bäst av allt är Sarahs videoslut ... chachachachaaaaa!
Wunderbart!

Anonym sa...

Josephzohn: Läste videoslut på engelska först...

Är det slut som på svenska eller slut på engelska. Det är frågan?

Anonym sa...

jose: Wunderbaum.

bengt: Som läraren Caligula sade i Hets: -Slut, min herre!