onsdag, september 27, 2006

Idéerna glittrar bort

Ibland, särskilt en stund efter lunch, så är det lätt att falla i trans. Trans och trans förresten, snarare ett slags dagdrömmartillstånd. Man sitter och glor in i skärmen, allt blir lite suddig, får lite rundare hörn. Tankarna frigör sig lättare från vindlingarna - man är i samma tillstånd som strax innan man somnar. Då kommer idéerna.

De liksom hänger och svävar framför en. Man tittar slött, plockar en och tänker: Den här kan jag blogga om. Sedan räcker det med ett ljud eller en vindpust - man vaknar upp ur tillståndet. Nu är det precis som efter att man har sovit, drömt. Idéerna som nyss hade så tydliga konturer, börjar lösas upp. Man försökar hålla kvar dem, men allt som återstår är ett svagt glitter, som efter en beam up-transport i Star Trek.


Bilden föreställer en hand. Ovanför handen svävar ett glitter.


---
Andra bloggar om:

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ack, så vanligt.
Ack, så förgängligt.
Ack, så förargligt.




Många är de tillfällen då jag känt precis så där. Det sker alltid, när jag inte har en chans att anteckna. Men si - i min mobil kan jag snacka in ett par nyckelord. Det funkar bättre.

En gång klev jag upp mitt i natten, efter att ha fått en idé i min halvsömn. En skitbra idé. Rolig, initierad, bitsk.
Skrev ett par ord i ett kollegieblock.

På morgonen tittade jag på orden. "Har jag skrivit det där?" Vad det handlade om vet jag fortfarande inte.

Det är väl så'nt, som skiljer oss vanliga från de ovanliga.

Plastfarfar sa...

Uttrycket "Pizzacoma" finns i föreläsarsvängen. Det handlar om timmen efter lunch. Det är då folk nickar till.

Pinsamt blir det när folk börjar snarka under dragningen, som jag tenderar att göra...

Anonym sa...

Hej!

jag försökte göra en trackback till det här inlägget, för det fick mig att associera vidare till ett inlägg som jag skrev aldeles nyss i min blogg, men trackback-delen kanske inte riktigt fungerade? Jaja, i vilket fall som helt så ville jag bara skicka ett litet tack för inspirationen och så! :)

::David

Anonym sa...

bert: Det är precis som med de uppslagen och idéerna man får på fyllan. De känns jättevettiga när man tänker dem. Sen, dagen efter, så låter det koko - om man förstår nåt alls.

n n: Haha, pinsamt ja. jag somnade på jobbet en gång för nåt år sedan. De andra hade jätteroligt åt mig.

david: Jag såg det. Din blogg har blivit riktigt snygg tycker jag.

Flinn sa...

Hihi, jag funderade också över det där för ett tag sedan. Och häromnatten vaknade jag till bara precis så mycket att jag hann bli helt övertygad om att jag för första gången fått ett fullständigt briljant uppslag till en bloggpost ...

Anonym sa...

Kvitten: Bra idé. Det kunde vara en uppladdningsbar eltandborste med usb-minne.