fredag, oktober 06, 2006

Matte

Just nu i skrivande stund står Reinfeldt och håller sitt Tjena moss här kommer jag och tar över-tal. Han pratar om vad han och hans kamrater har bestämt ska gälla framöver. Skolan lämnas stort utrymme. Men vad är det karln står och säger? Jo, att matematiken, den ska det satsas extra på. Stackars elever säger jag. När jag gick i plugget sabbade matten allt. Jovisst, jag hankade mig väl fram på nåt vis, men matten lade ett tungt, vått, grått täcke över hela skolgången; allt blev tråkigt för att matten var jobbig.

Varför är matte så jäkla viktigt? Sedan jag började jobba har jag bara behövt använda plus, minus, gånger och delat. Inget mer än det. Dessa räknesätt hade jag kunnat lära mig på en termin nån gång på lågstadiet, och gjort nåt roligare sen. Jag säger: Lämna matematiken till de som gillar matematik. Vi andra kan lära oss grunderna bara, det räcker. Skulle man plötsligt, senare i livet bli intresserad av matte, kan man ta igen det då.

---
Andra bloggar om: ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Som mattelärare så vill jag poängtera att det ska öva dig i problemlösning och också i abstrakttänkande...

Det handlar om att utveckla ditt tänkande och inte bara använda just den här matematiken i en vardagssituation...

Därför är matematiken viktig. Den tränar dig att använda dina grå celler...

Anonym sa...

bengt: I så fall var matten upplagd på fel sätt, för istället för att träna de grå blev allting bara väldigt abstrakt. Jag är nog ingen logiskt tänkande person helt enkelt.

Vanja sa...

Jag träffade en facsinerande mattelärare när jag gick på folkhögskola för några år sedan. Han valde att göra matten KREATIV och VISUELL och istället för att bara använda siffror fick eleverna bygga med klossar och göra målningar.

På 80-talet när jag bröt ihop för att jag inte förstod nyttan av att kunna räkna ut as-svåra ekvationer med bokstäver, siffror och konstiga tecken så fanns det ingen hjälp att få. Jag skulle bara banka in i huvet att SÅHÄR ÄR DET. Punkt. Punkten var det enda jag fick med mig från den matteläraren.

Den här nya nytänkande läraren förklarade att mattematik är som konst - det gäller bara att knäcka koden.

En intressant tanke, inte sant?

Anonym sa...

vanja: sant. Bra lärare. Dessutom är det ju kul att bygga med klossar. :-)

Anonym sa...

Jag är inte heller så intresserad av matematik. Samtidigt är det ju ofta så med skolämnen. Det jag inte var intresserad av har jag ingen nytta av.

Om vi inte skulle ha undervisning i matematik skulle det förmodligen inte heller finnas några specialister i ämnet. För att några ska bli bra måste det finnas en bredd (tror jag i alla fall).

Fast själv tror jag också att jag missuppfattat ämnet totalt. Jag blir förvånad när folk säger att matte är kreativt, poetiskt och konstnärligt. Själv har jag aldrig sett något kreativt med färdiga lösningar och rätt och fel i facit ;)

Anonym sa...

sara: Jag tror matte funkar som med religion. Man måste ha intresse och läggning för det.

Anonym sa...

Det konstiga är att jag gillade matte en gång, och nu är jag bara irriterad över att mina huvudräkningskunskaper är obefintliga. Förklara det logiska i det!

Anonym sa...

desireé: Otränad hjärna?

Patrik: Men vi då, vi som inte har läggning för logiskt tänkande, vad händer med oss?

Anonym sa...

Jag gillade verkligen matte på högstadiet och låg en bit före - jag ägnade en del mattetimmar i nian åt att plugga algebra från nån gammal och kristallklart logisk läroverksbok från 60-talet. Sen när jag kom upp på det riktiga gymnasiet släppte jag det där och den logiska impulsen gled över till att lära mig franska och annat - det finns ett knäcka-koden-element i att bli bra på ett romanskt språk också. Men visst, matte är estetiskt tilltalande.

Anonym sa...

Magnus: Jag tycker att en välgräddad pizza är mer estetisk tilltalande.

Lisa sa...

Johnny! Tyvärr har dåliga lärare avskräckt många. Matte är viktigt för att förstå omvärlden. Man behöver inte kunna räkna, bara göra överslag och bedöma rimligheten i olika påståeenden.


Förfärande många människor kan inte ens räkna med procent vilket gör att de inte kan tolka omvärlden och blir lätta offer för bindfångare och lömska politiker. Jag tycker det borde höra till allmänbildingen att tolka resultat av undersökningar.


Om man bara tränar sig på de saker man har anlag på blir man en torftig människa.

Och hur vet man vad man har anlag för? Hur tidigt ska vissa dömas ut/välja bort ett ämne som trots allt öpnar vägar för intressanta framtida jobb?
Jag har trots aat jag alltid beklagat mig för att jag har dåliga anlag både lärt mig hantera en dator och de senaste månaderna även en kamera. Ren dumhet och feghet har förhindrat mig från att utveckla en fantastisk hobby.
Om du inte är logisk skulle du knappast ha lärt dig hantera din blogg så bra.

Anonym sa...

patrik o Lisa: Det jag menade är att jag tyckte man läste för mycket matte. Saker man glömde rätt snabbt. Det tog liksom energin från allt det andra. Men det kanske är som Bengt säger - träning för de grå cellerna (eller i Lisas fall: Brässen).