lördag, december 02, 2006

Klingonpannor

En typisk Klingon har ett hett temperament men värderar sin ära och sitt familjenamn mycket högt. Klingonerna har många seder och bruk som de håller fast vid. De flesta klingoner lär sig tidigt att hantera det traditionella tvåhandsfattade vapnet Bat'leth (tlh: betleH). (Wikipedia)

En annan sak som utmärker en Klingon är hans/hennes panna. De är ofta knöliga, oklart varför. Inom den klingonska rasen skiljer sig pannorna åt. Vissa har enorma berg på pannan, andra mindre. Det kan ha att göra med stamtillhörighet, eller möjligen uppblandning med den mänskliga rasen.


(Bild via Lottas flickr)
---
Andra bloggar om:

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så fort jag hör ordet "klingon" gör jag det ena av två grejer. Antingen börjar jag nynna på svenska syntbandet S.P.O.C.K's "Never trust a klingon" eller så börjar jag att skratta okontrollerat vid tanken på en riktig krontönt till gäst i ett speciellt radioprogram som påstod att han kunde tala klingonska. När han drog exempel på detta fick han till och med radiopratarn att pausa i ett långt "eeeh, oookeeej".

Anonym sa...

pontus: Jag känner igen det där från tv. Kanske han var där också. Sopa.

Anonym sa...

Här ser du också speciell ut

Anonym sa...

Anna: Fan vad jag såg ut. Jag borde utrotas. :-)

Anonym sa...

Då jag har set på tok för mycket sci-fi kan jag fylla i med att:

Klingonen längs ner till vänster är från 60-tals serien, och på den tiden var effekter dyra :)

När 80-talets serien kom så var det lite med påkostat (uppe, till vänster).

Tjejen är halv-klingon, varav de få vecken.

Den sista känner jag inte igen, men det är ett bra exempel på att det är en viss skillnad på "rynkighet" ibland :)

Anonym sa...

nsg: Har du tänkt på det här. Att i star trek skiljer sig bara pannorna och öronen åt mellan olika varelser. Det är lite slött av sminket tycker jag.

Anonym sa...

Kan hålla med om det, men samtidigt ha förståelse för att effekter kostar pengar.

Anonym sa...

nsg: Äsch! Om de bad dig att göras en sminkning till ett framtida Star Trek-avsnitt - nog skulle du göra det gratis. Jag skulle. :-)