torsdag, januari 25, 2007

Primelabs kartläggning

Stavas det sjysst eller sjyst? Jag har aldrig riktigt kommit underfund med det. Det är bland annat därför jag alltid skriver skönt istället. Men nu skrev jag sjyst den här gången, och lade det under Primelabs logga. De har nämligen gjort en riktigt bra kartläggning över de svenska bloggtjänsterna/portalerna. Denna sammanställning är verkligen sjyst (fan, nu känns det som om det borde vara två s), och jag kopierade alla länkar därifrån, och lade i marginalen.
---
Andra bloggar om: ,

16 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, det ska vara ett 's'. Däremot ska det vara liten bokstav. Nu står det "Primalabs Sjysta lista", vilket inte ser så bra ut. Är 'Sjysta' ett egennamn eller vadå?

Rackarns sa...

För att undvika stavningsproblem, kan man ju använda den gamla stavningen - juste :)
Jag har haft samma diskussion förut och slagit upp och grejat och kommit fram till att det är lika rätt vare sig man stavar med ett eller två 's'. Man får bara bestämma sig liksom.

Anonym sa...

Hej Johnny, roligt att du gillade vår lista!

Det stavas faktiskt "juste", tro det eller ej :)

Anonym sa...

oj, Rackarns är alltså = Paula....

Magnus Carlbring sa...

schyst

stationsvakt@gmail.com sa...

blogge bloggelito: Haha - i en post igår klagade jag på att zoofilerna inte kunde svenska .. och gör exakt samma fel. Gör detta mig till tidelagare?

rackarns paula: Juste - det tänkte jag inte på. Ska försöka få in det i fortsättningen.

martin källström: Det var listan jag har velat göra - men aldrig orkat. Tack för den.

embryo: Det ser bättre ut när du skriver det än när jag gör det. Underligt.

Gammalt konto sa...

Så här säger språkvårdare Catharina Grünbaum. Personligen tycker jag att 'schysst' ser schystast ut.

Anonym sa...

Schyst, sjust eller juste är alla korrekta.

Magnus Carlbring sa...

man kan okcså ta befälet över språkret okcså hittra på en helt egen stavening som gjör att ordet växser okcså växser okcså får en dubbel betdydlelse

typ

kysst

han är en kysst kille

han är jädra okysst den där

stationsvakt@gmail.com sa...

robert: Tack. där hade vi ju hela grejen. Juste av dig.

daniel: Jupp, se ovan.

embryo: Men innan man gör så ropar man ut med myndig röst: Jag tar befälet!

Pierre sa...

"Schysst" är det enda gångbara tycker jag.

"Juste" känns lite... franskt, och gör bara att man fastnar på ordet i onödan.

stationsvakt@gmail.com sa...

pierre: Nu när jag har tvingats stirra mig blind på ordet, känns det plötsligt helt fel. Man kanske borde börja köra med oklanderlig eller nåt.

Magnus Carlbring sa...

7ste

ngn slags smsstaveningng

Anonym sa...

Pierre har rätt! Allt annat är lite, ja, oschysst. Schysst är helt enkelt le mot juste, som fransmannen säger.

Anonym sa...

Då får väl ungdomen hoppa in och bestämma hur det ska vara...

Schysst är det mest gångbara, även om min käre chef Martin faktiskt har rätt angående "korrekta" stavningen av det i ordlistor och dylikt med juste.

Precis som Martin sa, kul att du gillade vår lista!

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: 7ste är ju genialt! Kanske till och med utan e:et, 7st alltså.

ban~ken: Den stavningen och embryos 7st är bäst. Jag tar dem.

anton: Juste är ju lite namnlikt. Omvänt skulle man kunna säga Schysstin Timberlake.