tisdag, januari 23, 2007

Varför ska jag vara med i facket?

Hoppsan! Vad låg och väntade nedanför brevinkastet när jag kom hem? Jo - fackavgiften, den nya. Den gamla var på dyra 392 i månaden. Den nya var på mycket dyrare 642.

När jag gick ut på mitt första bygge - kan jag ha varit 18? - så var det första arbetsledaren sade till mig inte: "Hej och välkommen" eller "Det här ska du göra". Nej, det första han sade (med ögonbrynen hotfullt vinklade) var: "Du är väl med i facket?". Jag var inte det, men han trollade fram papper på nolltid, och sedan dess har jag varit med.

Jag började på byggen, och då var jag med i byggfacket. Sedan började jag på SJ, och då blev det SEKO. Nu är jag väktare och med i Transport. Det är viktigt att vara med i facket, det har jag alltid hävdat. Men jag har aldrig tänkt efter; Är det viktigt? På vilket sätt.

I min naiva värld är facket en organisation som ska ta vara på mina intressen gentemot arbetsgivaren. Jag kan tänka mig att för hundra år sedan var det inte en höjdare att vara en simpel knegare som jag. Jag antar att arbetsgivarna sög åt sig varenda droppe de kunde pumpa ur en sån som jag. Så jobbarna organiserade sig, och då var bossarna tvungna att dämpa sig lite. Till slut blev det väl nåt ömsesidigt utbyte antar jag .

Jag är med i facket, jag är organiserad. Jag och antal andra har gått ihop i en klubb - eftersom det är lättare att ta vara på sina intressen gemensamt istället för en och en. Tillsammans blir vi en faktor att räkna med.

Jag är bara en cell i denna faktor, men jag räknar med att facket ska ta tillvara mina intressen. Mina intressen är en dräglig arbetsmiljö, och en bra lön som man kan leva på och som ska räcka till. Jag har en bra arbetsmiljö, åtminstone där jag är nu, och jag trivs. Men lönen, däremot, den suger. Den räcker långt ifrån till.

Facket har säkert gjort massor av bra grejor genom åren, och det är säkert viktigt att vara organiserad. Men lönen är ändå inte bra. Facket tillvaratar inte mina intressen på den punkten. Hur de ska göra det hör inte hit, men jag betalar ju för att att de ska göra det. Varför ska jag då vara med?

Jag vill inte vara gnällig, och jag är absolut inte fackfientlig, men kan någon tala om för mig varför jag ska betala för en tjänst som inte levererar det jag tycker mig betala för? En enkel fråga bara.
---
Andra bloggar om:

16 kommentarer:

Anonym sa...

Don't get me started...

Anonym sa...

för det första är det A-kasseavgiften som är höjd, inte din medlemsavgift till facket.

A-kassan betalar du genom facket dock.

men jag har samma tankegångar som du men efter att ha sett en del otrevligheter på min arbetsplats inser hag att facket fyller en funktion som är bra.
den kan bli bättre dock och facken måste förändra sin verksamhet för att hänga med i utvecklingen på arbetsmarknaden.
dessutom hoppas jag att fackförbudnen ser över sina omkostnader och planerar evetuella medlemsavgiftssänkningar, för att säkra att medlemmar stannar kvar.

Sif har en relativt låg medlemsavgift på 240 :- eller så och en grymt bra websida som man hittar mycket info på lätt.
Bra stöd för jobbsökarprocessen har dom också.

Men svara på din fråga kan jag ej,.

stationsvakt@gmail.com sa...

desireé: Nähä. Du har dåliga erfarenheter.

el: Jorå, i ursäkta-brevet som följde med brevet var de noga med att poängtera att det inte var dem som hade höjt.
"otrevligheter på min arbetsplats" - fast allt sånt där finns det väl lagar till?
Äsch - jag har aldrig tillräckligt intresserat mig för facket förrän nu - nu när det blir dyrt.

Anonym sa...

visst finns det lagar men utan hjälp kan vem som helst skyfflas bort utan legitima skäl.

precis vittnat en sådan sak.

ingen fackklubb på vårt jobb, ingen vågade säga ifrån med dom beläggen som fanns eftersom ingen riktigt vet hur saker skall gå till.

och ensam orkar ibland inte vara stark och ifrågsätta och dra ett eget lass med dessa lagar som finns.

du kan ju bara vara med i a-kassa å andra sidan, det är ju en variant om du tvivlar på facket.


många frågor blir det :)

stationsvakt@gmail.com sa...

el: Ja, tvivlar gör jag, men jag är inte emot. Hppas bara att skattesänkningen täcker höjningen ordentligt.

mrdantefontana sa...

En sen kommentar om detta:
Nä, Johnny, för låginkomstagare som du och jag är den höjda a-kasseavgiften inget roligt.
För höginkomstagaren är det desto roligare. "Wow, fy fan va ballt! Tiotusentals kronor mindre i skatt i år. Underbart. De outbildade, korkade arbetarna betalar hela grejen. Jäklar vad bra uttänkt det här är."

För så är det ju. De som oroar sig för höjningen av a-kasseavgiften är väl de enda som betalar den. Vad skall en riktig höginkomsttagare med a-kassa? De blir ju ändå erbjudna arbete så for de sparkats. Dessutom skulle de ändå ha råd att gå arbetslösa i flera år (utan någonsomhelst inkomst) och klara sig hyfsat.

Jag har heller inget riktigt svar på din fråga. Men du kanske skall fråga dig: kan jag få ett jobb direkt om jag blir arbetslös. Är svaret ett rungande "Hur enkelt som helst!" så kanske du inte behöver betala din a-kassa. Då behöver du bara en liten buffert för att ta dig igenom karensperioden (som kan vara nog så svårt iofs....).

Själv tänker jag fortsätta betala a-kassan.
Men framförallt kommer jag att börja engagera mig mer fackligt.
Facket behövs. Nu mer än någonsin.

stationsvakt@gmail.com sa...

mrdante: Jag skrev posten i rätt surt tillstånd. Jag tycker det känns orättvist att ... äsch, jag orkar inte tänka. A-kasseavgiften är väl som den är, men fackavgiften - behöver den vara så dyr? Behövs alla kursgårdar och sånt? Jag är fortsatt med tills vidare.

Magnus Carlbring sa...

jo det stämmer precis: fackförbunden ger löntagarna kraft och makt gentemot arbetsgivarna och kapitalet

om de sedan slarvar får man säga det åt dem eller bli aktiv själv

den indivudaliserade kollektivismen som präglar människsynen under tjugohundratalets första stapplande år gör den samtida medborgaren egoistisk och ansvarslös

jaharu

men grå för gudruns skull inte på dom gammela nya moderatorernas försökc till statskupp

dom rånrar svenskca folket på sitt folkhem okcså på sin trygghet

nu grår folk ur fakcet okcså skipprar akassan okcså får man tjenare skitmykcet stålisar i pluskcan: jag är lika rik som carl bildt ha ha

men sen föresvinnrer jobben

okcså sen sjapprar kapitalilisterna med hela statskassan okcså vi strår här utan fakc utan säkcerhet utan jobb utan inte ingngenting någnontingng

lång jäkla näsa

nej: måla plakat tills man bli plakat okcså upp på barrikaderna bara

mej lurar ingngen radhuskapitalist det säjer jag nu

den där reinfeldt borde skrämmas

att ingngen säjer det åt honom

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Egentligen hänger hela grejen på att den där skattesänkningen täcker för "fackhöjningen". Annars går jag på minus.

Magnus Carlbring sa...

allt är ett feruktansvärt bedrägeri

det är en sämre intrig än en dålig intrig i en dålig film

värkeligheten gjör oss illa

fly mej en giljotin

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Fly mig pengar att betala tv-avgiften. De är på mig.

Magnus Carlbring sa...

betalra för sjtton grubblar annars kan du allderig bli bloggrareministrer

vi inom skuggregjeringen har vikit den plattsen åt dej sirru

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Ojdå. Men jag betalar väl då. Motvilligt.

Magnus Carlbring sa...

farran okcså morran betalrar okcså jag lovrar: dom ångrar sej allderig

eftrersom det är hemskct mykcet bra pogram på tevde det säjer jag nu yo

till exsempel så ska det låta

till exsempel bolibomba

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Jag tror dig på ditt ord.

Octagon sa...

Jag tycker du absolut ska forstätta vara med i facket och engaskera dig i det.
För du behövs, alla som kan borde engaskera sig, för det är inte så bra på arbetena som media och arbetsgivarna får det att låta och verka.
Nu har vi har ett stundande riksdagsval som kommer 2010 och där måset vi tillsammans kämpa mot en att se till att vi får en regering som ser till arbetarna och inte bara dom som har ett höginkomst job får det bra.
Utan också faktist tänka på dom dsom i dag står utanför arbetsmarknaden och facket.
Regeringen efter valet 2010 måset se till att inte fackföreningsrörelsen dörut, för då har vi ur samhälls aspekt gått riktigt mycket tillbaks.

Så mitt slutord blir fortsätt kämpa kamrat.