onsdag, februari 21, 2007

Har du ingen remsa eller kort? Här kommer du inte med!

Den 1 april försvinner möjligheten att köpa biljett ombord på bussen
Läser jag. Och så blir det nya zon-indelningar och priser. Jag försöker föreställa mig tonårstjejer och killar - som är på fest någonstans. Som har hamnat långt ute i nån förort, och mitt i natten måste ta sig hem.

Det var enkelt förut. Det gick alltid att skrapa ihop till en tjuga (tonåringar har en tendens att göra slut på slantarna de har). Nu måste de i värsta fall skrapa ihop till åttio spänn. Hur lätt är det? Nämen nej förresten - man kommer ju inte att kunna köpa biljett på bussen.

Jag försöker föreställa mig en tonårsunge, stående i en snödriva intill en busshållplats. Det är kallt, snön singlar tätt runt belysningsstolpen. Lite berusad och ensam i en obekant förort. Det är mitt i natten. Men där kommer bussen! -Nej, du får inte åka med.
---
Andra bloggar om:
---
Till ni som kommer hit via DN och kanske inte brukar läsa och kommentera på bloggar:
Det som skrivs här är inga upprop eller öppna brev. Det som skrivs i bloggar (åtminstone min) är inte så viktigt - det är inte hela världen. Det är bara privata funderingar parat med skrivklåda.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tänkt.

visst är det tråkigt att berusade ungdommar som hamnar på okänd ort inte kan åka med bussen för att denne inte har en remsa eller kupong.

Det är minst lika tråkigt att en bussförare ska råka ut för rån och hot av berusade ungdommar eller berusade vuxna bara för att de går till jobbet och ser till att det finns en lokaltrafik.

Tycker inte du det?

stationsvakt@gmail.com sa...

fenglin: Jo, det tycker jag. Jag tycker att det ska vara gratis - att det ska gå på skatten. Då kanske folk skulle ställa bilen i högre utsräckning också.

Anton sa...

Och ni Stockholmare är inte ensamma: i Östergötland och min hemstad Linköping ska de också ta bort kontantbetalning. Redan nu har de restriktioner om att man inte får betala med för stora pengar (de behöver inte ens ta emot en 100-lapp, även om de oftast gör det).

Illa! För jag som fortfarande är ung och ibland berusad, på väg hem från stan är detta självklart illa! Det har ju alltid funkat tidigare!

Anonym sa...

Kan dom inte köpa biljett via mobilen och SMS nu för tiden?

Anonym sa...

Eget ansvar någon? Klarar du inte att köpa en remsa eller ett kort innan du ger dig ut? Sluta kräva att alla andra ska dadda er eller flytta tillbaka till dagis :)

Micke sa...

"Lite berusad och ensam i en obekant förort."

OJJJ.. stackars tonåring, konstigt att han hade råd ÅKA till festen, att han hade råd RINGA till kompisarna, att han hade råd med SPRITEN, men då är så JÄTTESYND om honom/henne när han/hon ska hem.
PATETISKT! När ska folk lära sig ta hand om sig själva?

Finns 3 lösningar.

1) Ungen får planera sin suparkväll
2) Ungen får GÅ hem, en promenad gör säkert nytta.
3) Föräldrarna tar sitt ansvar och skjutsar hem ungen.

stationsvakt@gmail.com sa...

agaton: Undras hur gott en busschaffis sover efter att han har lämnat en unge i kylan. Fast de flesta kanske är 7sta.

pf: Tro't eller ej - alla ungar har inte mobil. Och tro't eller ej - alla ungar har inte abbonemang, utan ett sketet kontantkort som alltid är tomt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Micke:
1) Ungen får planera sin suparkväll
- Hur bra är tonåringar på planering, på en skala?

2) Ungen får GÅ hem, en promenad gör säkert nytta.
- Ibland handlar det om mil. Om de ens hittar vägen.

3) Föräldrarna tar sitt ansvar och skjutsar hem ungen.
- Alla föräldrar har inte bil/vissa föräldrar bryr sig inte.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Lätt att säga.

Anonym sa...

verkligen fin syn på ungdomar..
det handlar väl inte om att bli omhändertagen eller daddad med, det handlar väl om att kunna åka hem med bussen?

stationsvakt@gmail.com sa...

mela: Ja. Det handlar inte om "mina eller dina" ungdomar. Men det handlar om hur förjävligt det kan vara att bli akterseglad, och det är extra jävligt (och kan vara farligt) om man är ung och dum/oerfaren.

Anonym sa...

De flesta ungdomar har ju en mobil, så det är enkelt: det går att köpa biljetter via SMS, hur enkelt som helst och som gjort för en dylik situation.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: "De flesta" är inte alla.

Anonym sa...

Allt handlar om planering, något som människan är rätt dålig på nuförtiden...

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: Särskilt yngre är rätt dåliga på't.

stationsvakt@gmail.com sa...

---
Från och med nu svarar jag inte på fler kommentarer i den här posten. Jag har inte tid.
---

Anonym sa...

Ungdomar ska inte befinna sig berusade i en förort mitt i natten. Om de likväl gör det så kan de gott låna en kompis mobil och ringa sina föräldrar och be dem komma och hämta. Efter att föräldrarna tvingats köra långa vägar mitt i natten för att hämta hem berusade barn så kanske de tröttnar och gör något åt det hela. Tycker jag då.

Anonym sa...

I praktiken ges alltså sl rätten att ge ut egna sedlar = rabattremsor/kort. Samtidigt erkänner de inte pengar utgivna av Sveriges Riksbank som betalningsmedel.

Undrar om detta är lagligt, om någon skulle hårdra det och anmäla dem.

Anonym sa...

Man hade enkelt kunna minska rånrisken utan att abrupt ta bort möjligheten att betala kontant. Om man först hade infört möjlighet att betala med kort så skulle det väl varit ok. Eller, som i London, infört smarta kort så att betalningen för sällanåkare hade blivit enklare. Nu blev det fler olika priser trots att målet var att göra det enklare. Hoppla!

Vad är nästa steg? Ska man förbjuda kontantuttag på banken i maj? Det skulle säkert minska rånrisken där. Principiellt tycker jag att det är fel att ge efter för rånare och andra kriminella. När såg du senast en polis på en buss?

Anonym sa...

Och vad är det som säger att det skulle vara en full "ungdom" som skulle stå ute i förorten? Har hört att det finns 50+:are som inte heller har mobil och kanske inte heller har kontanter på sig, otroligt men sant...

SL får nog tänka om en gång till.