onsdag, februari 14, 2007

Pompeji - då och nu

Av nån anledning har det blivit en hel del läsande av Svenska Dagbladet på nätet på sistone. Nyss hittade jag en intressant grej där. Man jämför dagens fotbollsupplopp med gårdagens. Det visar sig att i Pompeji var det ett riktigt hulliganbråk - år 59 eKr.

Jag har försökt hitta en större variant av bilden i artikeln. Utan att lyckas. Den föreställer amfiteatern i Pompeji. Däremot hittade jag ett gäng bilder inne på Wikipedia, som föreställer hur amfiteatern såg ut när det begav sig ...



... Och hur den ser ut nu.



Jag bara måste ta mig till Pompeji nån gång.
---
Andra bloggar om: , , ,

15 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart borde du ta dig till Pompeji!

Och Rom.

Anonym sa...

Och när du lika är igång....

Ta Efesus och Pergamon i Turkiet också. Där har du de finaste grekiska(jo, så är det!) lämningarna.

malin sa...

Det ser och verkar betydligt magnifikare än vad det är på nära håll. Det är mest torrlagda stengator och rivna murar. Men det andas onekligen dåtid, och bara det inte är 200 grader varmt (som det, ungefär, var när jag var där) går det nog att känna de historiska vingslagen i nacken.

stationsvakt@gmail.com sa...

desiree: ja det har jag lovat mig själv.

bert: Låter toppen. men romarriket först - sen betar jag mig bakåt.

malin: Ja jag kan verkligen se mig själv knata omkring där.

Anonym sa...

Jag har alltid trott att om vi någonsin drabbas av inbördeskrig här i Sverige (nej, men det kunde de inte föreställa sig i Jugoslavien heller) så kommer det initiala skedet bland annat att involvera lokala valframgångar för invandrarfientliga pariter och bråk mellan poliser (från Sotckholm) och fotbollshuliganer (lokala). Sedan får Sveriges största vulkan ett utbrott och vi får vänta 1800 år på att bli framgrävda ut askan.

Stefan Jansson sa...

Jag var på väg från Neapel till Pompeji en gång. Med på resan var en mörkrädd tjej som redan i Neapel fick spelet och trodde att hon skulle bli kidnappad av gangsters! Vi fick vända om, och körde sedan non-stop hela natten ända till San Marino!

Magnus Carlbring sa...

sådär kommrer globen i stokcholm se ut när klantipalistrerna har hjort sitt med kommunalskratten okcså det gjemensamma vägrandet av alltning okcså ingngenting

hjorden grår under ibland långngsmalt ibland lite snabbrare

det bästa med rom

var att man badadre i rom

stationsvakt@gmail.com sa...

håkan: Folk är så dumma. Man tar naturligtvis med sig en snorkel ner under askan - då lever man ju fortfarande när man blir uppgrävd efter 1800 år.

stefan: Jobbigt. Du skulle ha sålt henne på slavmarknaden när du ändå var i krokarna.

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Jag tror faktiskt att (den enormt fula) globen skulle göra sig bättre som ruin.

Magnus Carlbring sa...

okcså om ni följer mej ner i skrattakomberna här:

tittra här spelrade dom berömdra okcså alltid lika glada glaidatorerna i djurgårdens if sin berömda ishokcey

stationsvakt@gmail.com sa...

Jag vill att man gör som Nero gjorde med Pompejis arena. Förbjud skiten i tio år.

Martin Klasch sa...

Ta en sväng med Google Earth :)

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Min dator gillar inte Google Earth.

Martin Klasch sa...

skärmskott

Som du ser missar du inte mycket i det fallet men man får en god uppfattning om området. Jag vill ha ett program som tillåter mig filma av skärmen när man t ex gör snygga svepningar med G Earth!! Johnny, fixa det är du snäll!

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Ha! När jag försöker köra G-earth så laggar datorn ihop totalt.