måndag, mars 26, 2007

HÚRIN

Eldest son of Galdor, and Lord of Dor-lómin after him. He was captured by Morgoth at the Nirnaeth Arnoediad, and he and his kin were cursed by the Dark Lord. After the death of his son Túrin, Morgoth released him from bondage.

Och det är kanske detta vi ser på bilden här.



Det kommer ju som bekant "en ny Sagan om ringen-bok". Nja, inte riktigt, utan ännu en sammanställning som sonen Tolkien har gjort av sin pappas gamla papper, typ Silmarillion kanske.

Jag är inte så intresserad längre, men om jag ännu vore ung hade jag kanske uppskattat dessa snabblänkar, så jag sluppe leta:

Húrin (Wikipedia).
Húrin (The Encyclopedia of Arda).
The Children of Húrin (SFBOK.se).
---
Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag uppskatter snabblänkarna, så jag måste alltså vara ung. :-)

Detta blir antagligen något som jag bara måste läsa, men jag känner att det faktiskt inte är så bråttom just nu.

stationsvakt@gmail.com sa...

berka: Jag menade ung i den meningen att jag var rätt ung när JAG var inne i böckerna. :-)