måndag, mars 26, 2007

Slöja på IKEA

En hijab (eller niqab) är en slags slöja som vissa muslimska grupper bär. Om man råkar tillhöra en sådan grupp, och samtidigt råkar jobba på IKEA, kan man bära IKEA-hijaben. Så här står det i The Hijab Shops pressrelease:
The challenge for the team was to create a hijab that had the IKEA branding; that was easy to put on without the need for pins - so avoiding any health and safety hazards; and that was something employees would feel comfortable wearing in a working environment, whether in the showroom or in the warehouse. It also had to be compact, without excess material flowing around, and meanwhile sticking to Islamic requirements.


---
Andra bloggar om:

7 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Allas vår Clas Ohlson hade en medarbetare i nåt slags slöja (hijab tror jag?) med Clas Ohlson-loggor på redan för säkert ett och ett halvt år sen! Ångrar så att jag inte sparade det reklambladet, för visst var det sensationellt coolt. Gamle Clas Ohlson i Insjön goes mångkulturell!

Översättarhelena sa...

"... hade en medarbetare i nåt slags slöja (hijab tror jag?) med Clas Ohlson-loggor på i sin reklam redan ..."
menar jag förstås.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ö-Helena: På min ICA får de köra med sina privata slöjor, noterade jag idag.

Anonym sa...

Jag retar mig otroligt på att man kallar muslimska kvinnors huvuddukar/sjalar, för slöjor. En slöja har alltid (före 1995) varit något som täcker hela huvudet, alltså även ansiktet, det som muslimer kallar "burka".

Slöjor bars vid begravningar i Sverige när jag var barn (och en bit in på 1960-talet), och av änkor ett år efter makens frånfälle. Huvudduk, som täckte håret, bars av gifta kvinnor i det här landet ända in på 1900-talet. Vad ska man kalla en slöja nu då, när sjalen/huvudduken har bivit en slöja?? "Föransiktethäng"???

stationsvakt@gmail.com sa...

Kerstin: Biodlarmössa?

Anonym sa...

Utmaning för IKEA torde snarare vara att få till en slöja/hijab/huvudduk som personalen kan få på sig i tid till arbetet börjar. Fast de har kanske börjat med IKEA-nålar istället för nycklar?

stationsvakt@gmail.com sa...

gester. Man kunde skruva fast en färdiggjuten duk medelst sexkantsnyckel.