tisdag, mars 27, 2007

Promenad den 27:e mars

Efter 5 minuter börjar jag fundera över om inte promenader är som massage för hjärnan. Det är som att massera över en muskelknut i nacken ungefär. Det blir fritt flöde.

Kaknästornet snett till vänster framför mig. Nyutväxta grenar piskar mot min bara underarm, till höger om mig. Vinden rakt framför. Solen bakifrån. En doft av svamp från fältet bredvid sjöhistoriska.

"...Ner till vattnet. Ner till vattnet!".
"... Å den e ju så mäktig och ..".

Jag försöker snappa samtal från dem jag passerar, men det blir bara några ord som jag snart glömmer. Två gamla, vithåriga bögar. Man med svart hund. Stadsmammor med trehjuliga barnvagnar och smådöttrar klädda som på förtiotalet. Jag passerar fort förbi.

Jag har bäst luktsinne av alla jag känner, och kanske är det bara jag som känner doften av tinande vass. Egentligen är det inte vassen som luktar, utan gjyttjan kring dess rötter, nu blottade sen vattnet sjunkit undan.

Svett rinner längs ryggen.
Kaffesugen.
Inte ett dugg andfådd.
---
Andra bloggar om:

7 kommentarer:

Anna sa...

Nej jag har bäst luktsinne! Ska vi tävla?

Plastfarfar sa...

Själv är jag den rökare (30+ om dan) i mitt universum som har bäst luktsinne.
Gyttjelukten är väl ändå ett vårtecken?

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: Nä, jag vågar inte. Jag känner alla dofter,men jag har oftast svårt att identifiera dem.

pf: Ett säkert vårtecken! (sluta rök nu).

Anonym sa...

Har du sett Parfymen? Då kan vi snacka luktsinne. Har du någon favoritlukt?

stationsvakt@gmail.com sa...

sanlo. Jag har läst boken. Filmen var småseg, jag gav upp efter halva.

Anonym sa...

Dofter! Liljekonvalje, gammaldags rosor, sandelträ...Ibland nybryggt kaffe... Apelsin, pepparkakor,vanilj...Nyklippt gräs... Syrener efter regn...
M v h Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: .. Nya tekniska grejor, Hubba Bubba.