fredag, april 13, 2007

När dörren står på glänt

Ibland råkar man lämna hjärnan lite öppen, och då kan det hända att det slinker in tankar som annars inte hade kunnat komma in. Lite grand som när en dörrvakt lämnar sin dörr, och att det slinker in nån som inte borde få slinka in.

Ingen fara - det var ingen brottsling eller full typ som tog sig in när vakten gick iväg. Det var den där lite för töntigt klädda typen, den som liksom inte passar in på fina stället. Vakten går in och upptäcker honom (eller henne), och säger: "Du, jag tror inte att det här är din typ av ställe".

Så kan det vara med tankar också. Som igår. Jag stod på Webhallen och skulle köpa saker som fordrade lite förklaring från mig till försäljaren. När han gick iväg pustade hjärnan ut efter sitt lilla arbete. Den tog en liten paus, och lämnade dörren på glänt:

"Samantha Fox ... hmmm... Samantha Fox. Jag undrar om hon känner Kim Wilde. De är väl i någorlunda samma ålder .. väl? Och båda är ju engelskor ju! Jomen visst borde de väl känna varandra?"

Det var inte förrän jag hade hunnit halva sveavägen bort mot hötorget som jag upptäckte den tanken. Den stod och malde borta i en murrig vrå bland vindlingarna. "Jamen hurihelvete tog du dig in?", frågade jag. Den visste inte själv, så dum och ointressant var den! Efteråt, när jag satt på pendeln hem, funderade jag över var den kom ifrån. Funderar fortfarande.
---
Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

: )

Det här var ett härligt inlägg! Jag leeeeer!

stationsvakt@gmail.com sa...

janis: Då ler jag med.
Så här --> :-)

Dennis Alexis Hellström sa...

Jag älskar Samantha Fox och Kim Wilde! Har en bild på dem tillsammans. Från en fest tror jag. Då kände de nog varandra flyktigt i alla fall. ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

BB: Tackar, då blev det mysteriet löst. :-)