fredag, april 13, 2007

Twingly ger kött på benen

En artikel i en tidning har för det mesta inga egna åsikter. Ibland lyser ju i och för sig skribentens åsikter igenom, eftersom denne (förhoppningsvis) inte är en robot. Men för det mesta är tidningsartiklar bara referat och skildringar.

Såna kan man ta till sig ändå. Det finns massor av källor. Ibland nån liten TT-notis, och ibland stora artiklar. Men tyckandet - hur knasigt eller världsbäst det än är - kommer inte med. Det får man stå för själv - eller läsa hos nån annan.

Jag sitter i skrivande stund och tittar på websändningen som följer med artikeln om SD mot FP. Jag märker att jag är egendomligt blasé inför vad som sägs. Jag orkar inte engagera mig. Men jag är och förblir en sucker för starka åsikter och ställningstaganden - så vad göra?

Det är här Twingly kommer in i bilden. Funktionen som gör att bloggar kopplas till tidningarnas, ofta rätt könlösa, referat. Nu kan jag läsa vad som tycks. Jag känner mig dessutom mer delaktig - eftersom jag kan kommentera på bloggarna; debattera, om jag skulle vilja.

Twingly kommer till sin rätt nu. Jag vaknar upp ur min blasé (kan man säga så?) Om själva artikeln (eller notisen) är ett skelett - så är bloggarna som följer på den, kött på benen.
---
Andra bloggar om: , , ,
---
Fast just den här posten gav ju i och för sig inget kött på benen i den mening jag beskrev det. Men kanske lite kött på bloggbenen i alla fall.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Faktum är att flertalet av dessa sk flyktingar är ekonomiska flyktingar.

Anledningarna till att dom vill till just Sverige, av alla länder. Är att här får dom väldigt lätt ett PUT.
Sen har dom ett bekymmerslöst liv att se fram emot.
Livstids försörjning genom generösa bidrag utan något större krav på motprestation. Att få ligga på skinnsoffan och titta på al jazeera hela dagarna. Medan svenskan får slita allt hårdare i ett allt kärvare system för att försörja både sig själv och muhammed.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Om flertalet ligger och tittar på al jazeera hela dagarna kan inte jag bedöma. Dessutom vill jag nog inte ha en sån debatt i min blogg.

Anonym sa...

Jo det kan väl stämma att kött på benen gör saker och ting intressantare, men ibland vill man inte skriva allt offentligt. Eller är det väl jag som är ovanligt blyg.

stationsvakt@gmail.com sa...

desiree: Det är det som är fördelen med twingly, att andra skriver saker som man kan läsa.

Anonym sa...

Det var lustigt, vi tänker likartat. Jag skrev igår i två poster om tunna svenska artiklar och använde också uttrycket kött på benen. Förvisso hänvisade jag till utländska artiklar som var det som gav mer kött på benen (om tyska sportskor) än snutte-DN, men jag hittade ju dem via en twinglad blogg. DN behandlar Twingly-länkarna sämre än Svenskan tycker jag. Gömmer undan dem och döljer bloggarnas namn. Man vill ju inte hamna på "Vad tycker du?"

stationsvakt@gmail.com sa...

ban~ken: Antagligen måste jag ha tänkt på din kött på benen-post omedvetet.

Anonym sa...

För att säga det på uttrikiska:
Blogs provide a way to meat the news.

Plastfarfar sa...

Du twinglar ju en hel del, Johhny. Har du märkt några bestående effekter typ fler återkommande besökare eller kommentatorer?

stationsvakt@gmail.com sa...

håkan: Det tog ett par genomläsningar, men: Perfekt!

pf: Jag twinglar i genomsnit lite mer än en gång per deg. Nix - inga fler återkommande. DN-läsarna är som förbipasserande Googlare, vad jag kan se.

Egentligen ska jag väl ha dåligt samvete för twinglandet, men faktiskt inte - jag har egentligen bara bytt ut AB och Exp mot DN och SvD. Jag "tidningsbloggar" inte mer nu.