tisdag, april 10, 2007

Värme och kyla

"Brrr ... här är det ju kallt så in in helvete!".
"Puh ... här är det varmt som fan".

Bägge dessa uttryck har man ju använt både en, två och tusen gånger. Ordet kallt och ordet helvete borde ju inte kunna sitta ihop egentligen, men faktiskt - jag har suttit och glott i Wikipedia, och där har jag lärt mig att det nordiska helvetet faktiskt var kallt.

Så då har jag alltså sagt rätt. Fan (djävulen) däremot, han existerade inte i den gamla nordiska mytologien, inte som han framställs i kristen tradition i alla fall. Fan är importerad från varmare breddgrader, och där sågs nog värme som en jävligare grej än kyla, antar jag, så "varmt som fan" stämmer det också.

Den här brunfärgade madamen har nog inte vistats i det nordiska helvetet.
---
Andra bloggar om: , , ,

8 kommentarer:

Vanja sa...

Eller så garderar man sig med sig en dunjacka och en batteridriven fläkt vart man än reser.

stationsvakt@gmail.com sa...

Vanja: Man blir svettig av att bära på en massa skit.

rigg sa...

Vilket läskigt skinnställ hon har på sig!

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Ruggigt var ordet.

Anonym sa...

Hoho, jag tänkte just skriva "skinnställ", brunglänsande, men ni andra hann före... Bekräftar bara att vi fick samma tanke...
M v h Molly Ginger, :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Brun var hon i vilket fall som helst.

Anonym sa...

hon har nog spelat schack med döden - och vunnit en rond

stationsvakt@gmail.com sa...

lovisa: Och som belöning fick hon bli en av pjäserna: Svart drottning.