onsdag, maj 23, 2007

Plus och minus

Jag läser att mandaeanism har sina utövare även här i Sverige. Hade ärligt talat aldrig hört talas om dem. Så jag konsulterade som vanligt Wikipedia. Wikipedia är ju lite på gott och ont, men enligt min erfarenhet mest på gott.
Alla religioner har ju sina förbud, och så även mandaeanismen. Jag fick för mig att dela upp dessa i plus och minus och vet inte. På det hela taget verkar de rätt harmlösa ändå.

Minus (Dåligt att förbjuda)
tatuera eller pierca sig
begå äktenskapsbrott
sörja de döda
ljuga
häda

Plus (Bra att förbjuda)
döda
stjäla
begå våldshandlingar

Vet ej (beror ju på hur man ser på saken)
begå självmord
nyttja alkohol och droger

---
Andra bloggar om: ,

13 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Är det inte rätt bra att det är förbjudet att ljuga?

stationsvakt@gmail.com sa...

ö-helena: Det är inte fint att ljuga, men inte ska det vara förbjudet.

Anonym sa...

Nu vill jag ju inte vara petig, men fortuom det uttalade forbudet mot att sorja de doda och piercing/tatuering sa ar val reglerna desamma som de i kristendomen? Forstar inte riktigt meningen med din lista.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Listan har ingen mening. Jag bara delade in listan i "bra" och "dåliga" förbud - sedda genom mina ögon.

Anonym sa...

Kul att Södertälje kommer på kartan. Inte utan att man undrar vilka andra små religioner som har tillhåll i svenska småstäder. "//..utövare i främst Irak, södra Iran och Södertälje i Sverige."

Anonym sa...

Nu minns jag att de talade om denna religion i radio för en tid sedan (kanske några månader). En kvinna blev intervjuad. Hon lät väldigt klok och inslaget var väldigt intressant. Inte för att jag tänker konvertera eller så, men ändå.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Antagligen gömmer sig några satanister i nån källare där också. :-D

Ullah: Jo gör det. Jag har aldrig fått nån kommentar från en Mandaeanist. ;-)

Anonym sa...

Varför skall alltid Sverige vara det enda landet dit folk flyr, vi kan inte ta på oss hela världens krigselände för evigt, det måste finnas fler länder som kan ta emot flyktingar och ge en fristad. Skicka en faktura till de länder som de kommer ifrån för folkvård motsvarande de kostnader som flyktingströmmen innebär. Sverige startar inga krig. Viktigt är också att de som kommer hit respekterar våra Svenska lagar och seder och Svenskarna precis som Svenskarna får göra i de länder som de reser till.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Det beror på att vi tillsammans har röstat för att det ska vara så.

Anonym sa...

Artikeln talae om folk som det vore en ny utrotningshotad djurart. Mandeerna ar hotade, nu maste dom fa fristad i sverige, varfor det, det finns ingen som helst anledning. Samtidigt som Malmo och ett stort antal stader i sverige ar overvaldinga av massinvandring, vill stoppa den sa kommer nya massor och valler in.
"Bara åren 2003 till 2005 sjönk antalet mandéer i Irak från 30000 till 13000."
Resten har flyttar till sverige eller? Nar har sverige fatt nog av vansinnet?

Anonym sa...

Duger det med Göta Älv för dopet?

Anonym sa...

Är inte mandineerna iraks ursprungsbefolkning?

stationsvakt@gmail.com sa...

robban: Kan inte svara på det.

Ullah: Mälarn dög ju.

anonym: åtminstone verkade religionen var jävligt gammal.