söndag, juni 10, 2007

Inne i skuggan

I den här solen och värmen kan bloggen utnyttjas som svepskäl för att gå in i skuggan: "Jag ska bara blogga lite". Solen och värmen ställer krav på att man ska vistas på badplatser eller gräsmattor. Man ska gassa privat, spana oroligt efter ungar i strandkanten, hångla under ett träd eller dela på en vinare med grannar och vänner. Krav - lite som på julafton. Om inte annat ställs kravet på att man ska vara ute eftersom det sällan är sånt här väder.

Kraven existerar ju naturligtvis bara i ens eget huvud, men likväl - man är sin egen Järrels Caligula, som säger: "Fusk, min herre!" varje gång man får för sig att vandra hemåt. Så istället för att sitta i en sval lägenhet och undvika hudcancer backar man ut i solen igen.

Dagens utgång tog mig till H&M på drottninggatan. När jag kom ut ägde jag ett par nya, rätt billiga jeans. Provhyttekvinnan fick vara smakråd. Hon var i min ålder, och på vägen hem funderade jag på om såna har bra smak. Jag kom fram till att hennes blick för sånt antagligen var bättre än min i alla fall.

Värmen går så sakta ur kroppen. Framför nerdragna persienner och fördragna gardiner hänger lakan. Det räcker inte för att släppa ute ljuset, men det sänker temperaturen något. Dottern är iväg med kompisar för att se Volpone. Har de goda saker att säga om den kanske jag tittar på den nästa helg. Men då är förstås solen borta.
---
Andra bloggar om: ,

8 kommentarer:

stella sweden sa...

Bäst är väl att jobba så slipper man fundera alls...Jiyehaa...

Men smutta på lite campari/cider/öl/vin/ginotonic på kvällen, tillhör när det är varmt :)

Elisabet. sa...

Jag funderar på att hänga upp fuktiga lakan framför fönstren.
Snart förgås jag av värmeslag.

Anonym sa...

Min morfar(tyvärr på De Saligas Ängder) brukade ha en kagge svagdricka i källaren. Finns det ngt godare än svagdricka(skummande) en het sommardag?Så underbart efter att ha räfsat hö på ängen...ja, jag vet: det låter som Hemsöborna eller Raskens, men kan vara verklighet också...
Jo; Medeltiden var det...
:-) Molly Ginger.

Pumita sa...

Provhyttekvinnor är klart underskattade som yrkesgrupp. Kan de någonsin säga till kunden att någonting inte sitter fint om vederbörande själv är nöjd. Där krävs det diplomatiska talanger.

Missförstå mig inte nu! Jag försöker inte på något sätt tracka ner ditt jeansköp. Svårt att ha en åsikt om man inte har bildbevis.

Tror jag har fått solsting...

stationsvakt@gmail.com sa...

StellaP: Jobba är bäst - då är man tvungen att vara inne. Campari - bra idé. Det var hundra år sedan.

elisabet: Smart idé - håller värmen i sig provar jag med.

Molly: Och idag räfsade Raskens på tv.

Pumita: Själv har jag fått värmesting tror jag.

Slubbo sa...

Själv har jag varit ute och provat glasögon (och lånat med hem, se bloggen och rösta på de som passar bäst, hint hint). Man vill lita på försäljaren. Men jag anar att dom låter en testa ett par stycken som sedan vänligt dissas som "för stora" eller "passar inte ansiktsformen" för att skapa förtroende. När dom sen utropar några riktiga vinnare, som "sitter som en smäck", ja då måste det vara så.

CV sa...

Menar du allvar att solen är borta nästa helg? Då måste man verkligen se till att få lite solsken nu några dagar.
RS
kulturbloggen.com

stationsvakt@gmail.com sa...

slubbo: Var själv på glasögonjakt i en gammal post. Köpte inga.

cv: Jag är iofs ingen spågubbe - den kan vara kvar.