torsdag, juli 19, 2007

Boll

Jag sitter och läser Patent och Registreringsverkets namnförslag. Varför finns där inga korta namn? Namnen är bara: "Nanana" och "Nana", liksom.

Jag snackade om namn med några kompisar häromdagen, och kom på: "Boll! Heter någon Boll? Som Grodan." Ingen kom på någon med efternamnet Boll (förutom Grodan då). Nån föreslog att det skulle kunna vara ett äldre, lite adligt namn, men jag kom inte på nån Greve Boll eller von Boll.

Ju mer jag tänkte på saken, så framstod namnet Boll som kort, koncist och genialt. Bergis är det taget, men om inte - jag paxar!
---
Andra bloggar om:

19 kommentarer:

Sara Ödmark sa...

Tsss. Det finns jättemånga som heter Boll.
Till exempel så finns det en Bror Boll i Säffle. Rätt fräckt namn.

Sara Ödmark sa...

Haha! Det här var ju kul. Det finns även en "Gulli Boll" och en "Kickan Boll"!
Kickan Boll! Underbart.

Anonym sa...

Jag sitter och skrattar jag med! Undrar hur namnet kan bli uppfattat i engelsktalande länder. Ingen heter Kök här heller, som man kan heta i England, dvs Kitchen, eller Gotobed, eller Brun, Vit, Svart.

rigg sa...

Johnny Boll låter rätt fräckt, men Kickan Boll är ju näst intill obetalbart. Gotobed har många gånger undrat hur man kan heta efternamn i engelsktalande länder. Det finns många lustiga namn. Undrar hur många "Dick Hardy" det finns? Låter väldigt manligt, potent...

Anonym sa...

Uwe Boll. Känd tysk regissör som bara gör skitfilmer. Ofta baserade på tv-spel.

lisa sa...

jag tänkte en gång i tiden att Pöl, det var ett snyggt namn. Som en variant av Pål. När jag tänkt ett varv till kände jag att nä, det har lite för stor ret-potential.

stella sweden sa...

Tycker nästan att von Ball klingar lite mera?

Eller?

Anonym sa...

von Ball? Haha... Heinrich Böll?
M v h Molly Ginger, minns Grodan Boll och Kalle Stropp(gräshoppa).

stationsvakt@gmail.com sa...

Saom: Fan!

dana: Att heta en färg vore i och för sig coolt.

rigg: Dick Hardy låter som om det skulle passa i en Harry Potter-bok.

björn: Just det ... honom känner jag ju till.

lisa: Pill då?

StellaP: Eller: von Tratt.

Molly: Var han inte en syrsa?

Anonym sa...

benjamin var syrsa, också i jackett eller är det frack?
du blandar kanske ihop dem.. ungefär samma stass

stationsvakt@gmail.com sa...

lovisa: Jag kollade wikipedia. Stropp är ingen syrsa, jag hade fel. Syrsor ser ut som skalbaggar nästan.

Anonym sa...

Hehe, du ser, Johnny! Kalle Stropp en gräshoppa. Häpp! Lita på mig.
Lite sent, men: Bill och Bull, Måns`kumpaner.Om man nu ska byta ut en bokstav, alltså...
:-) Molly G.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Molly Boll låter rätt kul :-D

Anonym sa...

hm jag kollade wikipedia; syrsa nu också ..fältsyrsan på bilden ser rätt otäck ut(har han gjort sig en byxdress av mördarsnigelhud månne??)

stationsvakt@gmail.com sa...

lovisa: Bergis, man vet inte vad såna kryp hittar på.

Anonym sa...

Haha, där fick du till det, Johnny Stropp!!
:-)Molly G.
Lugn, jag tycker inte att du är särskilt stroppig.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Du kan heta Tovcoctail i efternamn. :-D

Anonym sa...

johnny boll är son till nämnde bror boll och är även säffles mest kände småskurk.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Sädär! Det tuffa namnet var alltså taget. :-)