Jag sitter och läser i DN, om att många städer i USA vill vara Springfield. Nyheten är egentligen jättegammal, men det är förstås nu den börjar bli aktuell.
Nedanför artikeln har vi reklam. Eller: "Sponsrade länkar". Väldigt bloggigt, tycker jag. Att behöva berätta att det är reklam tyder på dåligt självförtoende i kombination med att inte vilja lura läsaren. Men ändå luras man - eftersom man har valt att skriva varningen/informationen i en färg som är menad att inte synas.
Det känns som om det här inte är riktigt värdigt DN, på nåt vis.
---
Andra bloggar om: reklam, sponsring
12 kommentarer:
du hade verkligen inget att skriva om, eller hul?
anonym: Motfråga: Du hade inte mycket att kommentera om va? ;-)
Jag är förvånad över att det inte finns bloggar med inbäddad reklam. I stil med "I morse när jag joggade i mina Nike-skor..." Eller så har jag missat dem.
paradigm: Vore rätt kul, lite som att spotta gömda produktplaceringar i filmer.
paradigm:
det finns ju in-text-links där länkannonserna bäddas in i artikeltexten, dvs ord i artikeln blir hyperlänkade till en annonsör. allt automatiskt skött via ett script man lägger på sin sajt.
men det verkar inte slå igenom i europa.
fast jag lär nog skriva om det ändå på min sajt. strax.
(din idé om buzz marketing, falsk eller betald, existerar men brukar avslöjas ganska snabbt och då blir det en enorm discred för alla inblandade. tror att nike fick uppleva detta senast i höstas.)
/ jack hansen
http://www.text.nu
Jack: J, in-text-links känns kanske lite påfluget.
Hmm, men det finns väl en lag som säger att reklam måste vara utmärkt, därav informationen om att det är reklam i rutan? Jag rycker att det är tydligt med den grå färgen ändå.
mickey: Njä .. grått mot vitt är väl inte ultimat tydlighet?
Jag tycker det är lite roligt att se mina CSS-klassnamn i HTML-koden i de där annonserna. De hittade jag på i höstas när jag höll på med Eniros sponsrade länkar.
David: Se till att få betalt. :-)
Jag fick betalt då (för två veckors arbete). Ganska dåligt betalt eftersom det var via Academic Work som inte direkt är kända för skäliga löner. Jag hade gärna fått royalties med tanke på att annonserna efter det sett dagens ljus på fyra av Sveriges tjugo största webbplatser.
David: Tänk på det till nästa gång.
Skicka en kommentar