måndag, juli 09, 2007

Rynkan

Ibland får jag en medlidsam bekymmersrynka mellan ögonen. Det är när jag tittar på Nyligens nyliga uppdaterade. Alltså, jag väljer bort min favoritlista, och spanar in några ickefavoriter. Jag bläddrar igenom dem. Många, ja förvånansvärt många, är bra. Det är bra bloggar.

Så jämför jag med mig själv. Jag har bloggat i flera år. Jag har mitt "nätverk" av läsare. Jag kan i stort sett skriva: "Hujedamej vad det regnar idag och vad synd det är om alla daggmaskar som hamnar på asfalten", och ändå kommer folk att läsa. Så är det inte för alla.

Det är tufft att börja blogga idag. När jag började fanns det bara några hundra bloggar, och det var förhållandevis lätt att få en syl upp över flödesytan. Nu, om man börjar idag, så är det inte lika lätt. Man kan sitta framför sin skärm och klämma ur sig rena genitexterna eller världens mest fantasifulla saker - ändå är chansen till "upptäckt" ganska liten.

Ja, det är då den där rynkan kan dyka upp. Nu, en haiku:

Maskar på asfalt
Karmapoäng för räddning
Slipper bli daggmask

---
Andra bloggar om: ,

8 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Skulle inte dina Haikus sitta fint i Kartoteket?

Anonym sa...

Först till kvarn får först mala (typ).

rigg sa...

Visst är det i stort sett omöjligt för nya bloggar att synas i mängden lika bra som de gamla etablerade som ligger i åtskilligas blogrolls och på topplistor. Det är inget jag hänger läpp för, ser det snarare som en utmaning att kämpa på. Själv har jag ett långsamt stadigt ökande av antalet besökare och antalet återkommande besökare.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Faktiskt. Tack för tipset. Fast det är inga riktiga haikus, inte enligt den riktiga definitionen.

Ullah: Tyvärr är det ofta så.

rigg: Du gör också allting rätt; kommenterar utan att verka spammig, pingar, skriver intressant. Men alla fattar inte att det är just så det ska gå till.

rigg sa...

Mycket hänger på sunt förnuft tycker jag, och att se hur andra beter sig just kring kommentarer och så. Pingar och portaler var en hel djungel i början men jag är väl kanske mer internet- och datorintresserad än den genomsnittliga bloggaren.

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Antagligen var du det. Genomsnittaren (bra ord, förresten, jag tar patent på det)vill/orkar inte gå djupare än MSN.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.