lördag, juli 28, 2007

Foppatoffel



Det verkar som om jag har fått det hela om bakfoten. Jag läser om att "Foppas varumärkesskyddade namn har använts för att marknadsföra toffelkopior", och som alltid får jag för mig att det är Foppa som har uppfunnit "Foppatofflorna", eller åtminstone ligger bakom dem på nåt vis. Jag söker efter "Foppatoffel" på nätet, och kommer till ett ställe där det står:
Crocs have plenty of celebrity fans, too. Among them are comic movie star Adam Sandler, country music superstars Faith Hill and Tim McGraw, Iron Chef Mario Batali, who is never without his trademark orange Crocs, actor Matt Damon, and several hockey players, including the Philadelphia Flyers' Peter Forsberg ...
(Celebs love Crocs)
Han är visst bara en av många kändisar som gör reklam för den här sortens tofflor, och han äger ju bara rättigheterna till att sälja dem i Sverige? Har jag förstått saken rätt?

Relaterat (via): I Hate Crocs

Även på svenska kan man vara emot dessa tofflor.
---
Andra bloggar om: , ,

13 kommentarer:

Gustav sa...

Och i varannat stånd på marknader så finns kopior som säljs som "Foppatofflor". Och toffeln var populär inom sjukvården, men efter ett tag så kunde dom inte ha dom på sig längre, eftersom dom var så statiska så - *trumvirvel* - slogs vissa maskiner ut.

Eller är det bara en påhittad historia?

Plastfarfar sa...

Du har rätt. Forsberg är generalagent och importör av tofflor av märket Crocs. Hans kändisskap gjorde att de kom att kallas Foppatofflor i Sverige. En känd förespråkare för dessa är faktiskt Hedgehog-Sara som nämner sina Crocs i tid och otid. Vad jag, och många med mig tycker om dem, ser du här.

stationsvakt@gmail.com sa...

GH: Det låter lite påhittat. Nån amerikan som har försökt stämma någon för något - det är säkert ursprunget.

PF: Bra länk, jag lägger in den.

schmut sa...

det bästa är ju att crocs är ju egentligen inte heller var först utan först ut var holey soles.
crocs senare köpte upp en av holey soles gamla fabriker och säger sig äga rätttigheterna till hela idén när det gäller 'plasttofflor', trots att holey soles fortfarande finns.
så jag gissar att Foppa måste fortsätta jaga här i Sverige om han ska få lov att ha ensamrätt på den förbannade toffeln.
much ado 'bout..plastic.


(själv kör jag då med orginalet, holey soles..haha)

stationsvakt@gmail.com sa...

Schmut: Han får byta namn på tofflorna till Foppey Soles.

Nihonshu sa...

GH: Vissa mer hysteriska sjukhus har förbjudit enligt rykten - men det är inget som alla sjukhus förbjudit direkt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Nihonshu: Låter ju lite överspänt.

Anonym sa...

Problemet är väl till viss del självförvållat... Jag försökte köpa billiga kopior vid besök i Shanghai men tanten i piratbutiken sa att "nej du kan köpa orginalen för 200 kr på stora varuhuset så de är för billiga för att vi ska sälja kopior". Pris på orginalet är detsamma i butik i USA som i Kina men det är klart att de svenska ockerpriserna lockar till försäljning av lopior.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Såg det på tradera. De kostar ju för tusan 200 begagnade.

Anonym sa...

Jag blev alldeles paff haromdagen nar jag sag ett par Foppa-tofflor pa stranden har i Neapel. Herrejesus!
Minns att en vaninna hade dessa styggelser pa fotterna haromaret nar jag var hemma och halsade pa i Svedala, och att det var ett nedra prat om dem, men aldrig hade jag val trott att jag skulle masta se dem igen: och har i Italien dartill! En vaninna till mig forklarade dock att de var den allra senaste modeflugan! Vafalls?!
Funderar nastan pa att stamma Peter for brott mot fuldomslagar.

stationsvakt@gmail.com sa...

flipfloppa: Haha - fast det är ju inte bara hans fle. han är bara frontfigur i Sverige. I Italien kanske det är Gianna Nannini eller nån.

Anonym sa...

Fan vad kul att jag fann din sida!

Jag har precis lagt upp min sida www.stoppatofflorna.nu för att jäklas men mina vänner som envisas med att bära denna hemska sko, och då ser jag alla dessa inlägg. Det finns hopp för mänskligheten!

Gå gärna in på min sida och skriv ner dina tankar om detta hemska fenomen.

Mvh

per

stationsvakt@gmail.com sa...

per: Men JAG är ju inte emot dem. :-)
Men jag ska skriva en uppdatering med en länk till din sida.