lördag, juli 28, 2007

Hets mot folkgrupp-dekalerna

Via Kyrkoordnaren hittar jag det som SvD bara skrev några futtiga rader om: Hets mot folkgrupp-dekalerna på cruising-marknaden i Falun.

Jag tittar på klistermärkenas olika finkänsliga budskap och tänker: Vem i helvete kan tänkas ha dem på sin bil? Ja jag känner då ingen. Okej, de skulle kanske kunna återfinnas på den alltid lite för fulle och alltid lite tragiska kompisens t-shirt på nån fest eller så ... men på en bil? Det ska väl vara ute på landet då ... typ Falun (var jag elak nu?)

Sen fanns det förvisso små klistermärken också, såna man kan sätta var som helst (eller om det var tygmärken). Men jag kan då inte förställa mig var i hela världen jag skulle placera ett märke med "Olla mig!" någonstans.
---
Andra bloggar om:

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ofta återfinns dom på raggarbilar. Såväl i Värmland som i Göteborg.

Jag har själv skrattat åt en av dom. Men det är bara för att det är kul med oväntad rå humor ibland.

Jag själv skulle inte ha nån av dom på min bil dock.

stilpoäng till din förklaring till om ens kommentar inte kommer med :)

stationsvakt@gmail.com sa...

El: Tack. Att lägga in en text i kommentarerna är en ny grej i Blogger, tror jag.

deeped sa...

Enviken. Där finns de på alla bilar.
Falupolisen är pk. Det är roande att se att de väljer att blunda för X-team men petar på sånt här...

Anonym sa...

Jag tycker myndigheter ska agna sig at mera viktiga saker som att rensa upp pa gator och torg (stoppa valdtackter), samt ga efter bevapnade ranare.
Marken och text ar inget hot.

stationsvakt@gmail.com sa...

deep.ed: Antagligen lever de längre därför.

Macke: Åtminstone ska man ha lite proportion var man lägger resurserna.

John Eje Thelin sa...

Och hur gör man för att "skratta mohamed"?

stationsvakt@gmail.com sa...

JET: :-D Bra iakttagelse.

Anonym sa...

Dessa affischer har också granskats av åklagare för ett år sedan och friats av åklagare. Åklagare Mats Svensson i Malmö sa att de inte var hets mot folkgrupp:

http://pandark.atspace.com/galleri13.html

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Aha. Det kan man inte säga att klistermärkena heller var. Mer allmänt sunkiga.