onsdag, juli 04, 2007

Om Blogger-pollen och bloggträff

Lisa skrev i en kommentar:
-Det var en väldigt fin poll förutom att det inte fanns å, ä eller ö. Men det kanske bara är jag.
Och jag svarade:
-Det finns. Det måste vara din dator eller nåt. Jag ser ä.

Sedan pollinerade jag glatt vidare i tron om att allt var frid och fröjd: Fan, Bloggers poll-verktyg är ju toppen, menade jag.

Men nu fick jag ett mail från Madlix-John:
-Tänkte komma med ett tips kring röstningsverktyget du börjat använda. Det verkar som att detta inte använder sig av, alternativt inte stödjer UTF-8 (stöd för större teckenuppsättning), som resten av stationsvakt kör med. ÅÄÖåäö visas inte som de ska.

Det enklaste sättet att komma runt detta är att koda dessa härliga svenska bokstäver i röstningstexten så att de funkar med iso-8859-1, Å Å Ä Ä Ö Ö å å ä ä ö ö det borde funka.

Tack John - nåt att tänka på alltså, för mig, och för andra som tänker köra med Blogger-pollen. John undrade också över förestående bloggträffar, och det har även jag gjort. Framåt helgen, typ?

(Jag är i och för sig semestrig, så jag kan tänka mig att öla (eller läska) även utanför bloggträffsammanhang).
---
Andra bloggar om: ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger bara... Å Å Ä Ä Ö Ö å å ä ä ö ö... :-)

Svårt att visa specialtecken direkt i html. Behöver vara mellan code–taggar för det.

lisa sa...

Så då var det inte bara mig det var fel på. Tur.

stationsvakt@gmail.com sa...

John/Lisa: Jag testade min sida på en annan dator - där funkade tecknen. Konstigt. Jag fattar inte sånt här.

Anonym sa...

Jag använder Safari under Mac OS X. Ser fortfarande knepigt ut. Det säkraste är att testa att använda specialtecken för våra svenska godingar åäö...

stationsvakt@gmail.com sa...

John: Nästa poll gör jag det.