onsdag, augusti 15, 2007

"Det går inte att klippa i animerade serier"

Andra bloggar om: , , ,
---
"Filip och Fredrik" ska tydligen göra narr av kändisar i sin nya tecknade serie på 5:an, vilket gör att de redan innan nån har sett den hamnar i blåsväder. Povel Ramel ska tydligen figurera i en dusch-sex-scen och nu är hans son, Mikael Ramel, sur.

Eftersom Povel Ramel nyss har dött är det hela ju lite känsligt, och diskussioner har förts om huruvida man ska visa upp honom i tveksamma sammanhang. Men det ska man alltså göra, eftersom (säger 5:ans presschef): "Det är beklagligt men det går inte att klippa i animerade serier."

Det går visst att klippa i animerade serier. Jultomtens verkstad, den man tittar på efter maten på julafton, den var i flera år klippt och PK:fierad. Jag vet inte om den blev bättre av att klippen kom tillbaks, men jag minns att jag tyckte det var störande att jag hade tittat på en censurerad version utan att jag visste om det.

14 kommentarer:

Anonym sa...

det var en lam ursäkt. Varför skulle man inte kunna klippa i en animerad film?

dom hoppades nog på att reportern skulle gå på det och så är allt ur världen sen

stationsvakt@gmail.com sa...

el: Antagligen. Eller också är filmerna så snuttkorta att det inte skulle bli nåt kvar.

Nihonshu sa...

Som skåning och barn såg man tomtejulen även på dansk TV - de startade sina sändningar med nästan exakt samma disneyjul en timme senare. Den visade aldrig någson censurerad version (censur är olagligt i statlig dansk media). Och inte nog med det - den visade alltid SAMMA tecknade filmer - orginalet som Dsiney gjorde för femtielva år sen. Inte som nu på svensk TV där man alltid ska få med ett reklamklipp från den senaste disneyrullen på bio lite så där fult. Och som tredje aspekt - disney på danska är så jävla mycket roligare - de danska rösterna till bambi rockar fett. Tror inte ens svensk tv visar bambi-sekvensen...

Nej när det kommer till disney och jul - den "svenska" traditionen som danskarna kört nästan lika länge är danskarna en miljon ggr bättre.

stationsvakt@gmail.com sa...

Nihonshu : Jag tror dig. Vi kan beröma oss av karl Bertil istället.

Anonym sa...

Klart att det går att klippa i animerade serier. Jag gör ju lite animerade satirer och klipper och klistrar hej vilt i dem.

Är serien så kort att det inte blir något kvar av den om man klipper, då kan det ju inte vara någon match att bara kasta hela snutten i datorns papperskorg och det torde inte ens märkas i programmet.

stationsvakt@gmail.com sa...

Kerstin: Men om hela vitsen är just den korta snutten ..

Anonym sa...

Nu har jag ju inte sett snutten, men jag tillåter mig att betvivla att Povel Ramel i en dushsexscen kan vara speciellt kul. Och kan de inte komma på något roligare kanske det vore idé att lägga ner hela programmet :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Kerstin: Tja .. det återstår att se.

Anonym sa...

De där två är så jävla tråkiga. Vad är det för vits med Povel i en dusch-sex-scen? Säkert hade han sex i duschen någon gång. So what?

stationsvakt@gmail.com sa...

ab: Vem vet - efter den här serien kanske du kommer att avguda dem... fast kanske inte.

Anonym sa...

De där hjärndöda killarna borde göra något helt annat än att syssla med tv. Naturligtvis borde det ha varit Paris Hilton i en gruppsexscen, men det vågade de inte.

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: Paris Hilton håller på med sex? Det menar du väl inte??

Anonym sa...

Jag har ändrat mig (skam den som inte kan göra det) och inser förstås att en duchsexscen me Povel hade varit urkul - om han inte just hade dött alltså.
Så varför inte byta ut Povels huvud i animeringen mot Martin Ljungs, som fyllde 90 igår (tror jag). Det kunde ju vara lika kul och dessutom borde det gå att byta huvud på figuren på ett par minuter.

stationsvakt@gmail.com sa...

Kerstin: Bättre att ta nån av yngre märke - Martin J dör ju också snart (jo, man gör det när man är typ 90).