fredag, september 07, 2007

Använda via

Andra bloggar om: , , , ,
---
RSS - filformat som låter användaren "prenumerera" på innehåll från till exempel bloggar. Jag kan inte säga att jag förstår vad det är, och har därför svårt att förklara, men jag vet hur man använder sig utav det. Man stoppar in rss-födet i sin flödesläsare (Google Reader, Bloglines), och sen får man färska uppdateringar.



Fredrik Strage listar de 100 största rockögonblicken på Youtube. Man kan följa listan och se den växa inne på DN. Men listan har också ett flöde, och då kan man lugnt luta sig tillbaks och låta flödet rinna. Helt okej.

Jag kanske inte har samma musiksmak som han, och skitsamma i det. Det jag tänkte på var: "Följ listan via rss". Heter det så? Faktiskt, jag brukar själv ha problem med att skriva liknande. Heter det kanske istället "Med hjälp av rss"? Det är förstås smidigt att använda ordet "via". Via är förresten latin och betyder gata, men det visste du redan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm. Jag tror faktiskt att hans formulering är helt korrekt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Christer: Jo, av gammal vana kör man ju själv med via i alla möjliga sammangang. Men ibland känns det inte helt rätt.

Anonym sa...

om man har problem att förstå RSS...
http://www.youtube.com/watch?v=0klgLsSxGsU

stationsvakt@gmail.com sa...

Bengt: Har sett den. Den är bra. Det är pedagogik.