onsdag, september 12, 2007

Billig tv

Andra bloggar om: , , ,
---
Skådespelare (på Broadway) klagar över att den här plågan med röda blinkande kameraljus i salongen började med tillkomsten av Youtube 2005 [..] Skådespelarna ser från scenen vem det är som filmar olagligt och varslar teaterpersonalen. [SvD)

Jag hade ingen aning om att detta var ett problem. Jag har aldrig sett nån teater på YouTube, men så har jag inte letat heller. Och i synnerhet har jag inte sett nåt svenskt. Okej, det låter ju ganska ofint att sitta där och tjuvfilma.

Jag har ofta funderat över varför teaterföreställningar inte dokumenteras. När pjäsen är färdigspelad är den borta för alltid. Hur mycket kan det kosta att rigga en kamera på en teater? Det behöver inte vara en massa åkningar och närbilder, utan bara en fast kamera i mitten. Sen kan tv köpa filmen. Ganska billig tv kanske.

Inga kommentarer: